Een maatje minder, net wat lekkerder in je vel (en ook nog strakker) en bubbelend van energie. De lente heeft alles in zich om je gezondheid onder een heerlijk vergrootglas te leggen zonder daar al te ingewikkeld over te doen. Geniet van de leukste en lekkerste manieren om je goed te voelen.

1. Eet meer groente met spring rolls

Van groente eten krijg je energie én het voedt zowel body als mind. Bye, bye voorjaarsdip. Nog een voordeel: van meer groente eten krijg je minder zin in ongezonds. Beter voor je gezondheid, heerlijk voor de lijn! Een spring roll is misschien wel de lekkerste en makkelijkste manier om snel, veel groente binnen te krijgen. Deze loempia is zo vers zijn dat je hem niet hoeft te frituren. Het is niets meer of minder dan een eetbare zakjes dat je volpropt met een mix van verse gesneden groente en veel verse kruiden plus eventueel een mooie dressing. Maar wat stop je erin? Het liefst zo veel mogelijk groente van het seizoen. Ter inspiratie:

  • Radijsjes
  • Veldsla
  • Peterselie
  • Lente-uitjes
  • Raapstelen

2. Doe yoga voor een strak lijf

Oké, het kost wat zelfdiscipline. Maar dan heb je ook wat. Voor iedereen die wat strakker in zijn vel wil zitten en wil werken aan vetverbranding en een betere core, zijn deze yogahoudingen geschikt:

  • De plank
  • De boot
  • De neerkijkende hond
  • De stoel
  • Hoge lunge

3. Beweeg zonder moeite meer

Het wordt langer licht, je krijgt daardoor wat meer energie, dus waarom niet wat meer in beweging komen? Elke dag wat meer actie in je leven brengen, levert je binnen drie weken net wat meer energie en kracht op, je huid bloeit op en het is of je geest een bruistablet heeft ontvangen. Makkelijk meer beweging doe je zo:

  • Maak elke avond na het eten een wandeling. Helpt meteen je spijsvertering.
  • Iets boven laten liggen? Denk niet: ik pak het zo wel. Nee, ren gewoon een keer extra die trap op.
  • Ga squatten tijdens het tandenpoetsen
  • Geef je tuin een make-over
  • Vroeg wakker nu het langer licht is? Begin de dag met de zonnegroet

4. Leg je eigen theetuin aan

Nu de lente echt goed op stoom komt, wordt het tijd om meer aandacht aan je tuin of balkon te besteden. Leuk om te doen: je eigen theetuin aanleggen met kruiden, waarvan je nog het hele jaar plezier kunt hebben. Welke kruiden mogen niet in jouw theetuin ontbreken?

  • Kamille: tegen verkoudheid
  • Frambozen: tegen menstruatiepijn
  • Valeriaan: om te relaxen
  • Pepermunt: goed voor je buik (spijsvertering)

5. Eet vaker een ei

Minderen met vlees, dat is voor veel mensen een manier om af te vallen en gezonder te worden. Maar een eitje, dat moet als het aan orthomoleculair voedingstherapeut Rineke Dijkinga niet te snel laten liggen. Op haar site vind je acht opmerkelijk ei-weetjes:

  1. Eieren van loslopende kippen bevatten deels omega-3-vetzuren. Deze vetzuren zijn sterk ondervertegenwoordigd in ons voedingspatroon, maar zijn zeer belangrijk voor onze totale gezondheid.
  2. Het eigeel bevat een zeer sterke antioxidant voor onze ogen (luteïne). Hoe geler het eigeel, des te meer bescherming.
  3. Ei verbetert de darmperistaltiek (door de lecithine). Dus voor mensen met trage darmen is het zeker een aanrader.
  4. In ei zit choline (voorloperstof van lecithine), dat een gunstige werking heeft op de verlaging van de bloedvetten. Dit geeft minder stroperig bloed. Lecithine zorgt ervoor dat cholesterol niet aan de vaatwanden plakt. Bovendien is lecithine een onontbeerlijke stof voor de prikkeloverdracht in onze hersenen (tekorten kunnen leiden tot depressies, dementie, ADHD, dyslexie, Alzheimer, concentratieproblemen etc.).
  5. Een ei, geklutst of als omelet in reepjes door de soep geeft niet alleen een romig effect, het geeft ook een langer verzadigingsgevoel en zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel.
  6. Ei gecombineerd met asperges helpt de lever bij ontgiften.
  7. Pocheren is de gezondste bereidingswijze.
  8. Kluts een eitje met beleid, het liefst met een vork. Dan rem je het ontstaan van geoxideerd cholesterol.