<-- NIET ACTIEF -->

Joël Goudsmit koos na een hectisch leven als succesvol ondernemer, voor een rustiger maar vooral gezonder leven. In zijn boek Reboot je gezondheid in 24 uur neemt hij je mee langs allerlei verschillende gewoontes en rituelen die op een dag voorbijkomen. Wil jij jouw dagelijkse gewoontes inzetten om je gezondheid en leefomgeving te verbeteren? Lees dan snel zijn gouden tips.

Gezonde tips heb je nooit genoeg. Daarom vragen wij aan boegbeelden wat hun best bewaarde geheimen zijn. Van een eyeopener die ze ooit hebben opgeduikeld tot een inzicht dat ze vanuit de wetenschap toepassen. Dit keer deelt Joël Goudsmit, oprichter van Sapje en auteur van Reboot je Gezondheid, zijn tips om gezonder, fitter en gelukkiger te zijn.

1. Poep op je hurken (of met een krukje)

Joël Goudsmit: “We zijn gemaakt om hurkend te poepen. Op een Westers toilet is dat lastig, maar om het zo natuurlijk en ontspannen mogelijk te laten verlopen, kun je onder je voeten een verhoging van 20-40 centimeter plaatsen. Als graadmeter geldt dat je knieën net boven je heupen moeten uitsteken. Mét verhoging kun je zonder enige kracht, volledig ontspannen en met een recht darmkanaal je ontlasting laten gaan, zonder gezondheidsklachten en op een zo natuurlijk mogelijke manier.”

2. Smeer eetbare ingrediënten op je huid

“Alles wat je op je lichaam smeert, spuit of wrijft, wordt door je huid opgegeten. Het merendeel van de stofjes in verzorgingsproducten gaat rechtstreeks door je huid richting je bloedbaan. Je bloedt verspreid het dan verder naar onder andere je nieren, lever, hersenen en vetweefsel. Stel jezelf eens de volgende vraag en beantwoord die eerlijk: de parfum of deodorant die je elke ochtend op je huid smeert of spuit, zou je die ook op je tong willen smeren of spuiten? Willen doorslikken of opeten? Waarschijnlijk niet, maar waarom smeer je het dan wel op je huid? Je immuunsysteem is al 24/7 in de weer met het onschadelijk maken van virussen, gisten, mijten, gekke bacteriën en daar komen dan ook nog allerlei vreemde huidproducten bij. Het is daarom belangrijk dat wanneer je verzorgingsproducten gebruikt, deze – net als je voeding – natuurlijk zijn.”

3. Eet alleen fruit uit het seizoen

“Voor de komst van landbouw plukten en aten we alleen fruit dat we in het wild vonden. En dat was dus niet altijd het jaar rond, tenzij je in de Amazone-jungle woonde. Over het algemeen groeit fruit tussen de vier en maximaal twaalf weken per jaar. En dus moest je soms negen tot elf maanden wachten op het volgende seizoen voor rijp wild fruit. Als we vandaag alleen diezelfde hoeveelheid en dat soort fruit zouden consumeren, zou dat veel beter voor onze gezondheid zijn. Ik ben van mening dat het gezondste fruit bessen en bittere en zure vruchten zijn, die zowel vanbinnen als vanbuiten dezelfde kleur hebben. Dit komt doordat deze vruchten vaak de meeste antioxidanten en veel andere gezonde ingrediënten bevatten.”

4. Houd je lichaam gezond met een ontgiftingskuur

“Onze lever en nieren elimineren dagelijks schadelijke gifstoffen en die worden dan door de dikke darm, longen, lymfeklieren, zweet, ontlasting en huid uitgescheiden. Helaas zijn er tegenwoordig nogal wat problemen ontstaan waardoor deze organen niet het werk doen dat ze eigenlijk moeten doen, werk dat we daadwerkelijk nodig hebben om in optimale gezondheid te blijven. Onze complexe lichamen zijn niet ontworpen om de chemische aanvallen van onze geïndustrialiseerde samenleving te bestrijden: 99% van de giftige chemicaliën waaraan we elke dag worden blootgesteld bestond een paar honderd jaar geleden niet eens. Gelukkig is het mogelijk om onze lever en nieren te helpen bij het reinigen; ontgifting. Het hoofddoel van ontgifting is ervoor te zorgen dat je lichaam de natuurlijke functies zo goed mogelijk kan blijven uitvoeren. Het belangrijkste is om de dagelijkse blootstelling aan toxische stoffen tot een minimum te beperken en/of zo veel mogelijk te vermijden. Wordt je vooral bewust wordt van de gifstoffen in je omgeving en volg regelmatig een ontgiftingskuur.”

5. Kies voor natuurlijke kauwgom

“Er worden jaarlijks triljoenen stukjes kauwgom gegeten, genoeg om een eenbaansweg van de aarde naar Mars mee aan te leggen. Maar waar kauwgom voorheen bestond uit suikers en natuurlijke gom, is dit compleet vervangen door allerlei chemische, onnatuurlijke zoetstoffen, smaakstoffen, kleurstoffen en E-nummers, en door synthetisch rubber – de vervanger van de taaie gomachtige basis. Wil je voor gezonde kauwgom gaan, dan moet je op een volledig natuurlijke variant overstappen die is gemaakt van de gom van de berkenboom of van een andere boomsoort en die is gezoet met natuurlijke stevia, honing of xylitol zonder gekke chemische toevoegingen. Deze kauwgoms zijn niet schadelijk voor je gezondheid en zijn afbreekbaar, zodat het milieu er ook niet onder lijdt.”

6. Drink alleen wanneer je dorst hebt

“Een van de meest gehoorde gezondheidsadviezen is: drink 1,5 tot 2 liter (of minimaal 8 glazen) per dag. Maar waarop zijn die aantallen eigenlijk gebaseerd? Als je hier eenmaal in duikt, blijkt dat er simpelweg geen bewijs voor bestaat. En hoe kunnen algemene adviezen voor iedereen gelden als ieder mens anders is? Gelukkig hebben we allemaal oerinstincten en mechanismen van Moeder Natuur meegekregen en al helemaal als het om onze vochthuishouding gaat. Het belangrijkste signaal is heel simpel: dorst. Dorst is het signaal waarmee je lichaam je vertelt dat je moet drinken. Goed om te weten is ook dat het dorstsignaal minder goed gaat werken als je rond de 65 jaar bent. Een goede indicator en graadmeter of je genoeg aan het drinken bent, is dan de kleur van je urine.”

Meer tips nodig om je gezondheid en leefomgeving te verbeteren? Het nieuwste boek van Joël Goudsmit, Reboot je gezondheid in 24 uur, ligt nu in de winkel.

Lees meer over dit onderwerp