Goede voornemens hebben we bijna allemaal. Afvallen, meer sporten of minder stressen zijn elk jaar weer te vinden op het lijstje. Met frisse energie ga je het nieuwe jaar in, maar al snel verval je weer in je oude gewoonten. Waarom is volhouden toch zo lastig? En hoe houd je het dit jaar dan wél vol?

Je gewoontes zijn diep ingebakken, daarom is jezelf veranderen ook hard werken. Het is allemaal de schuld van je hersenen, want die laten goede voornemen makkelijk mislukken. In het ‘oergedeelte’ van onze hersenen, ook wel het reptielenbrein, zijn ingesleten gewoontes en reflexen opgeslagen. Dat gedeelte stuurt de neocortex aan, één van de nieuwere hersenlagen. Op deze plek ontstaan onze plannen en goede voornemens.

De neocortex wil graag van slechte gewoonten af, maar helaas reageert het ‘oergedeelte’ daarop met instinct en impulsen. Die zijn zo sterk dat ze onze goede voornemens overrulen. En daar gaat de verandering, want diep in ons hart kiezen we voor makkelijk en comfortabel. Toch maken we elk jaar opnieuw een lijstje met goede voornemens. Alleen is er dit jaar een verschil. Met de tips van Henriët Veen, loopbaan- en levensvragen coach, gaan jouw goede voornemens dit jaar wél lukken.

1. Zoek naar de hogere motivatie

Je motivatie waarom je een gewoonte wilt veranderen, is erg belangrijk. Anders neemt je reptielenbrein het over en val je zo weer terug in je oude gewoontes. Je wilt bijvoorbeeld afvallen, omdat je graag nog lang een gezonde en fitte moeder voor je kinderen wilt zijn en hen een goed voorbeeld wilt geven. Dat motiveert je waarschijnlijk op een dieper niveau, dan dat je er alleen goed uit wil zien. Evengoed wanneer je wilt stoppen met roken. Als je zegt: ‘Ik wil er over twintig jaar nog zijn omdat ik nog lang bij mijn vriendin wil blijven’, dan werkt dat beter dan dat je het doet omdat het ‘moet’. Zoek dus naar de hogere motivatie.

2. Stel concrete doelen

Als je goede voornemen meer sporten is, helpt om te zeggen: ‘Ik ga elke dinsdagavond naar de sportschool.’Loop niet te hard van stapel. Als je nog nooit hebt gesport en je neemt voor om vier keer per week hard te gaan lopen, is de kans groot dat je het niet volhoudt. Plan op dinsdag en zaterdag een wandeling van een uur in, dat is concreet én haalbaar. Als je het moeilijk vindt om die afspraak met jezelf te houden, kun je samen met een vriendin of familielid gaan.

3. Weet wat je valkuilen zijn

Waarschijnlijk weet je heel goed wat je zwakke punten zijn. Misschien vind je het lastig om op een verjaardag een stuk gebak te weerstaan. Compenseren is hierbij belangrijk. Gun jezelf dat stukje taart, zolang het geen gewoonte wordt. Eet dan minder van de andere snacks, let de volgende dag wat extra op of loop een extra rondje. Wees niet te streng voor jezelf en maak het niet te moeilijk, maar denk wel bewust over na over wat je doet.

4. Wees niet te streng of drastisch

In ons lijstje van goede voornemens staat vaak dat we iets niet meer mogen. Je mag niet meer snacken of moet minder op de bank hangen. Formuleer je voornemens positiever en wees niet te drastisch. Nooit meer snacken houd je waarschijnlijk niet vol en zodra je het toch doet, voel je je slecht. Bedenk liever wat je wel gaat doen, bijvoorbeeld gezonder eten. Als je negen van de tien keer gezond eet, valt die ene keer ‘ongezond’ wel mee. Misschien moet je op deze manier langer wachten op het resultaat, maar het is wel haalbaarder. Lach om een slechte dag en probeer het gewoon opnieuw.

5. Schrijf op wat je al gerealiseerd hebt

Schrijf je hoogtepunten en overwinningen op in een schrift of agenda. Als je het even zwaar hebt kun je daarin teruglezen hoe ver je al bent gekomen en hoe goed je het doet. Het motiveert gelijk om door te zetten.

6. 1 januari is geen magische datum

Eigenlijk is 1 januari een rare datum om te beginnen met goede voornemens, vooral als je wilt afvallen. Kerst en oud en nieuw zijn net achter de rug en waarschijnlijk heb je nog heel veel eten over. Zo is het wel erg moeilijk om van de ongezonde hapjes af te blijven. Daarbij komt dat je het beste iets kunt veranderen zodra je merkt dat je ontevreden bent. Of het nou 1 januari is of 14 april, begin wanneer je motivatie het hoogst is. En houd je voornemen realistisch en behapbaar!

Meer weten? Bekijk de website van Henriët Veen.