Gezondheid is hot, en blijft hot. Niet zo gek, want we willen allemaal de gezondste versie van onszelf zijn en blijven. Wel verschilt het elk jaar waar we ons mee bezig houden. Wat worden de trends in 2019 volgens de redactie van gezondNU? En hoe pas je ze toe?

Bewust en gezond leven is iets waar vele mensen zich vandaag de dag mee bezig houden. 2018 stond in het teken van minimalistisch leven, mindfulness, voeding als medicijn (denk aan diabetes omkeren) en (stoppen met) roken en alcohol. Ook preventie en E-health waren belangrijke thema’s. Wat ons betreft blijven deze trends, maar waar gaan we ons in 2019 vooral mee bezig houden?

Gezondheidstrend 1: Slapen als een koning

Hoera: goed slapen krijgt in 2019 topprioriteit! Vanaf nu gaat het meer om de kwaliteit dan de kwantiteit en we gaan leren hoe we een leven kunnen leiden dat onze biologische klok ondersteunt. 2019 is het jaar van het op-maat-gemaakte slaapritueel. Dat kan betekenen: geen schermen meer na acht uur, een korte meditatie voor het slapengaan en essentiële oliën.

Tip: Maak voor jezelf een slaapritueel. Waar word jij slaperig van? Wat ontspant je? Dit zou onderdeel kunnen zijn van je slaapritueel: een boek lezen, rustgevende muziek luisteren, een warm bad nemen, een kop thee drinken, een avondwandeling maken en zorgen voor dimbaar licht in de slaapkamer. Onze tip is om elektronische apparaten uit je slaapkamer te bannen, je raam op een kier te zetten en te zorgen voor een goed matras, kussen en dekbed.

Gezondheidstrend 2: Twinkelingen in bad

Eind 2018 zag je ze misschien al voorbijkomen op Instagram en dat wordt alleen maar meer, verwachten we. Wat? Kristallen! Ze gaan nu een prominentere positie innemen bij mensen thuis. Van kristallen in het drinkwater en in bad tot in sprays.

Tip: Wil je weten welke steen kalmerend kan werken? Emma Lucy Knowles schreef het boek ‘De kracht van kristallen’, om je te helpen in jouw zoektocht naar de juiste kristallen.

Gezondheidstrend 3: Digitale detox 2.0

We zijn steeds meer op zoek naar de balans tussen online en offline zijn. Niet iedereen heeft de kunst al onder de knie en komend jaar draait het dan ook vooral om weer in contact komen meer de natuur en daarmee met jezelf. Kamperen en offline-weekenden worden populair.

Tip: We gaven eerder tips hoe je jouw telefoon een kleinere rol kunt geven in je leven. Laat die telefoonverslaving los.

Gezondheidstrend 4: Luister naar je vuurtje

In 2019 waait de Ayurvedische voedingsleer écht over naar Nederland. Deze leer zal vooral invloed hebben op ons eetpatroon. Volgens de Ayurveda is je spijsvertering op zijn hoogst tussen tien uur ‘s ochtends en twee uur ‘s middags. Daarom adviseert deze voedingsleer om je lunch tot de grootste maaltijd van de dag te maken en na ongeveer zes of zeven uur in de avond niet meer te eten.

Tip: Pas je voedingsstijl aan, aan de behoefte van je lijf. Er zijn vijf Ayurvedische voedingslessen die daarbij kunnen helpen.

Gezondheidstrend 5: Hersenen in de spotlight

Dat je lijf en brein samenwerken, lijken we steeds meer te beseffen. Ook blijkt uit onderzoek dat je dieet invloed heeft op je hersenen. Een gezond hersen-dieet wordt belangrijker komend jaar. Oftewel: de juiste mineralen, voldoende beweging en uitdaging voor je brein.

Tip: Ga voor het ultieme breindieet: welke voeding heeft een wetenschappelijk bewezen effect op je brein?

Gezondheidstrend 6: Van buiten naar binnen

Van een strakke buitenkant, gaan we in 2019 naar een gezond functionerende binnenkant. Calorieën tellen en antirimpelcrèmes smeren, maakt plaats voor voeding die echt bij je past en kennis over je lijf. We gaan meer letten op de signalen die ons lichaam geeft en nemen niet meer lukraak tips aan die bij andere mensen werken. Want: ieder lichaam is anders.

Tip: Leer je lijf kennen! Van je darmen tot de oorzaak van lichamelijke pijn en een goede ademhaling.

Gezondheidstrend 7: Eetbare schoonheidsproducten

Hoewel een veganistische leefstijl al een aantal jaar steeds, zal zich dit in 2019 uitbreiden naar de badkamerkastjes. Van gezichtsreinigers tot zonnebrand en droogshampoo, maar ook allesreinigers en afwasmiddel: de fruit- en plantenwereld is klaar om je hele lijf en huis te reinigen!

Tip: Probeer een maand veganistisch te leven. Je kunt er één onderdeel uitpakken, zoals voeding, cosmetica of schoonmaakmiddelen en je kunt ook all the way gaan. Blogger Quirine Smit heeft goede tips om te starten met een veganistische leefstijl.

Gezondheidstrend 8: Een groene leefomgeving

Planten hebben een positieve invloed op je gemoedstoestand en wie zich omringt met groen, profiteert van de gezondheidsvoordelen die de planten met zich meebrengen. In 2019 betekent dit dat we de natuur in huis halen. De Noren doen dat door middel van een plantenmuur, ook wel Skogluft genoemd. Zo’n plantenverzameling zou dezelfde voordelen hebben als een boswandeling.

Tip: Goed idee zo’n plantenmuur, maar de échte Skogluft is vrij prijzig. Wat ons betreft is het al een plus als je meer planten in huis haalt. Dus: vraag wat stekjes aan een plantenliefhebber of naar een tuincentrum en schaf minimaal drie planten aan. En als je toch bezig bent, ga dan meteen voor de gezondste planten voor in huis.

Gezondheidstrend 9: Een voller leven met minder

Van rustiger trainen, je mailbox efficiënt op vaste tijdstippen openen, minder werken en tussendoor ontspannen tot wonen in een tiny house en gerechten bereiden met vijf ingrediënten. We gaan voor minder en genieten van rust en ontspanning. Het wordt tijd om de kleine dingen te omarmen, genoegen te nemen met wie je bent en wat je hebt (dankbaarheid) en meer te doen wat we zelf willen.

Tip: Hoe vaak gun jij jezelf een relaxmoment? Hoe ontspannen ben je? En doe je wat je écht wilt? Doe dat waar de mens het meest gelukkig van wordt, weet wat je wilt, zorg voor zingeving en stop met continu werken aan jezelf.