<-- NIET ACTIEF -->

Gezond leven is duur, zegt iedereen. Maar is dat ook zo? Nee hoor, niets daarvan. Gezondheid kan soms op een koopje. Wij presenteren tien goede gezondheidstips die niets kosten, maar heel veel opleveren. Start vandaag met je goedkope, gezonde leven!

 

1. Slaap je fit

Slapen kost helemaal niets, maar is zeer kostbaar! Als je in diepe slaap bent, herstelt het immuunsysteem zich en verlaten giftige stoffen het lichaam. Hierdoor kan je weerstand zich herstellen en zul je minder snel ziek worden. Van genoeg slaap krijg je ook een beter geheugen, een betere concentratie én een beter humeur.

2. Seks tegen de hoofdpijn

Hoofdpijn en paracetamol? Probeer het eens anders. Seks werkt pijnstillend door de endorfine die vrijkomt. Naast endorfine maak je oxytocine aan, dat je een rustgevend gevoel geeft. Extra bonus: bij elke vrijpartij verbrand je gemiddeld driehonderd calorieën.

3. Schrijf piekergedachtes van je af

Hoewel we weten dat je met piekeren niets opschiet, is één ding zeker: stoppen met piekeren is en blijft een lastig ding. Krijg je die eindeloze gedachtes maar niet uit je hoofd? Schrijf ze dan op alsof je ze letterlijk uit je hoofd sleurt en op papier zet.

4. Mediteer voor een helder hoofd

Een andere manier om meer rust te krijgen is mediteren. Bij een meditatie leer je stressvolle gedachten en spanningen los te laten. Meditatie vermindert niet alleen stress, het verhoogt ook je productiviteit en concentratievermogen.

5. Vind je geluk in de natuur

Filosoof Immanuel Kant zei het al: de natuur helpt om gedachten op een rijtje te zetten en stress plaats te laten maken voor positieve gevoelens. Tweederde van de Nederlandse vrouwen en meer dan de helft van de mannen wordt minder depressief door de natuur op te zoeken.

6. Train je lijf met schoonmaken

Een schoon huis betekent een opgeruimd gevoel. Maar als je echt goed aan het poetsen bent, is schoonmaken ook een ware sport, waarbij je flink wat calorieën verbrandt. Dus even geen geld voor de sportschool? Ga aan de slag met het schoonmaken van je huis.

7. Was je handen

Vermijd infecties door je handen regelmatig te wassen. Dit doe je goed door je handen eerst nat te maken, ze vervolgens te wassen met zeep en je handen daarna af te drogen met een droge, schone handdoek. Vergeet ook niet de ruimte tussen je vingers.

8. Neem een koude douche

Een warme douche geeft je een heerlijk gevoel. Maar koud is goedkoper én gezonder. Een koude douche stimuleert namelijk je bloedsomloop. Begin bij je voeten en ga zo langzamerhand via de buitenkant van je benen naar boven toe met de straal tot aan je lies. Wissel van been en doe hetzelfde met de binnenkant van je benen. Ga door naar je armen en douche daarna je hele lijf af. Als je weinig tijd hebt, kun je wisseldouches nemen.

9. Deel je gelukkig

De bloempot die je niet meer nodig hebt, het boek dat je toch niet meer leest of die extra krop sla uit je groentetuin: deel het uit. Het maakt niet uit wat je geeft, andere mensen blij maken doe je al met de kleinste dingen. Bovendien geeft het jezelf een goed gevoel. Reden om er vandaag meteen mee te beginnen. En grote kans dat je ook wat terugkrijgt.

10. Werk aan je bekkenbodemspieren

Door je bekkenbodemspieren te trainen, verbetert de bloedtoevoer naar je vagina en de vaginale vochtigheid. Dit is essentieel tegen urine-incontinentie. Maar niet alleen. Je ervaart ook meer opwinding en een orgasme wordt intenser. Geen idee waar je bekkenbodem zit? Doe alsof je met je vagina iets vasthoudt. Oefen met de bekkenschommel, trekkabel of werveling.