<-- NIET ACTIEF -->

Stopten we eerst nog onze lunch in een pot, nu worden de kommen uit de keukenkastjes getoverd. Op internet vind je de lekkerste recepten voor een zogenaamde ‘buddha bowl’, ‘vegan bowl’ of ‘sushi bowl’. Het recept is zo eenvoudig als je het zelf maakt. Wij geven je alvast inspiratie!

Wie op Instagram of Pinterest zoekt op ‘Buddha bowl’, ‘Vegan bowl’ of ‘Sushi bowl’ komt een scala aan foto’s van gevulde kommen tegen. Allemaal gezond, kleurrijk en met zorg opgemaakt. Maar welke ingrediënten stop je nou in zo’n kom?

Kommen-logica

Eten uit een bak van plastic geeft een ander gevoel dan uit een mooie kom van aardewerk. Gebruik voor deze maaltijd daarom je mooiste kom, het liefst niet te klein. Want de betekenis van een buddha bowl is niet voor niets: “A bowl which is packed so full that it has a rounded ‘belly’ appearance on the top much like the belly of a Buddha.” Noem het zoals je zelf wilt en stop de gezondste ingrediënten in je kom voor een vullende maaltijd. Neem je het mee voor onderweg? Dan kun je het best vervoeren in een pot.

Sushi bowl

Veel mensen eten sushi alleen buiten de deur, want zelf maken kost veel tijd en levert een stijve nek op door het rollen. Wil je wel de smaak van sushi, maar hoeft het er niet als een traditioneel rolletje uit te zien? Stop dan de ingrediënten in een kom, zo heb je sushi voor luie mensen. Eet het natuurlijk wel met stokjes voor het sushi-gevoel.

Dit kan allemaal in je kom, maak zelf een lekkere combinatie:

  • Sushi rijst, witte rijst, quinoa of ‘rijst’ gemaakt van bloemkool
  • Norivellen
  • Zalm, surimi flakes of sticks, tonijn, garnalen, edamame bonen, lente ui
  • Komkommer, avocado, zeewiersalade, radijs
  • Sojasaus, wasabi mayonaise, ingemaakte gember, geroosterde sesamzaadjes

Zo maak je het:
Deze manier van sushi maken, is niet voor niets voor luie mensen. Het is daarom héél eenvoudig. Je maakt de rijst (of quinoa) volgens de gebruiksaanwijzing en voegt eventueel wat rijstazijn en een snufje zout toe. Zodra het afgekoeld is, scheur of knip je de norivellen in stukjes en voeg je de ingrediënten toe die jij lekker vindt. Sojasaus en een beetje wasabi mayonaise mag niet ontbreken.

Buddha of vegan bowl

Een buddha of vegan bowl bestaat meestal uit groente, heel veel groente. Je kunt natuurlijk ook al je kliekjes gebruiken en hier een bijpassende dressing bij maken. Bouw je kom zo op voor een gebalanceerde maaltijd:

1. De basis
Couscous, quinoa, zoete aardappel, millet, pasta, rijst, noodles, boekweit of een ander ‘nieuw’ graan. De basis van je kom moet stevig zijn, maar overdrijf niet met de hoeveelheid. Laat het voor een lichte maaltijd weg.

2. Eiwitten
Maak je maaltijd compleet door er een portie eiwitten aan toe te voegen. Denk aan: tofu, tempeh, seitan, bonen of een vleesvervanger in stukjes.

3. Groente
Als het om groente gaat, kun je je helemaal uitleven. Kies voor sla, boerenkool, broccoli, paddenstoelen, uien, spinazie, spruiten of een andere groente die jij lekker vindt. Gril, kook, wok, stoom of eet het gewoon rauw. En vergeet de kruiden niet.

4. Extra’s
Zongedroogde tomaten, zonnebloempitten, stukje appel, olijven, augurken of wat er nog in je keukenkastjes ligt.

5. Hippe dressing
Je maakt alle ingrediënten tot een geheel met de juiste dressing. Een paar ideeën:

  • Tahin, knoflook, water en citroensap
  • Avocado, citroensap en een beetje (soja)yoghurt
  • Hummus
  • Olijfolie, mosterd en citroensap