Als je geen zin hebt om te koken, maar wel gezond wilt eten, dan is een goedgevulde voorraadkast een must. Natuurlijk wél met producten waarmee je in een handomdraai een gezonde maaltijd op tafel zet. Neem daarom onze boodschappenlijst mee naar de supermarkt. Zo flans je in een mum van tijd een heerlijk gerecht in elkaar.

Ben je een keer laat thuis? Staat er onverwachts bezoek op de stoep? Of heb je deze maand al genoeg geld uitgegeven aan eten? Dan heb je altijd deze producten nog in huis. Een goede voorraadkast (lees: gevuld met gezond eten), is niet zonde van de ruimte.

Dit hoort in een gezonde voorraadkast

  • Bonen en vis in blik. Denk aan: kikkererwten, bruine bonen en tonijn. Want: Je hoeft niet op de houdbaarheidsdatum te letten, het zit vol proteïnen en bonen zijn een ideale vleesvervanger. Je maakt ermee: Kikkererwtenburgers, hummus, bonendip, viskoekjes.
  • Tomaten in blik. Denk aan: tomatensaus, zongedroogde tomaten, tomatenblokjes, Want: Ideaal als basis, fijne smaakmaker en je hoeft niet meer te snijden of pureren. Je maakt ermee: tomatensoep, pastasaus, tomatendip, toplaag voor pizza.
  • Volkoren granen en meel. Denk aan: haver, maïs, rijst, spelt, gierst. Want: Het blijft lang goed, is voor veel gerechten te gebruiken en de basis van (bijna) elk gerecht. Je maakt ermee: spelt pannenkoeken, vullende gierstsalade, maïs tortilla, haver-/rijstemelk, rijstkoekjes.
  • Gedroogd fruit. Denk aan: dadels, abrikozen, olijven, cranberry’s. Want: Het is lekker, gezond en een verantwoorde zoetmaker. Je maakt ermee: dadel-/vijgentaart, Marokkaanse couscous, vruchtentoetje met kwark, vulling voor wraps.
  • Gedroogde kruiden. Denk aan: basilicum, dille, kerrie, chili, koriander Want: Het is eeuwig houdbaar en zorgt voor smaak in je gerecht. Je maakt ermee: wat je maar wilt! Ook sommige verse kruiden, zoals platte peterselie en tijm, kun je het hele jaar door goed houden in potten op de vensterbank. Mits je ze regelmatig water geeft.
  • Groenten in pot. Denk aan: maïs, doperwten, champignons, wortel, gegrilde paprika. Want: Voordeliger, makkelijk te bereiden, lang houdbaar en bevat ongeveer dezelfde voedingsstoffen als verse groente. Je maakt ermee: ovenschotel, wraps, nasi, gevuld bladerdeeg, ratatouille, omelet, groene smoothie, wortelspread, soep.
  • Noten en zaden. Denk aan: walnoten, amandelen, lijnzaad, sesamzaad, quinoa en pompoenpitten. Want: hebben geen houdbaarheidsdatum, bevatten gezonde vetten en ijzer en kunnen aan veel gerechten worden toegevoegd als finishing touch. Je maakt ermee: notenburger, hartige taart, crackers, mueslireep, notenpasta, amandelmelk.
  • Fruit op sap. Denk aan: perziken, ananas, peren, kersen. Want: een frisse tint aan het gerecht en gezond (tenzij het vruchten op siroop zijn). Je maakt ermee: fruitcocktail, vruchtensap, vruchtentaart, salade, ijs.

Lees ook de boeken: Het nieuwe kliekjesboek en Chickslovefood