Als je iets weggeeft, word je dan gezonder? Ja, dat is mogelijk – ontdekte schrijver Cami Walker die MS had. Geïnspireerd door haar, presenteert gezondNU een 1-week-geef-plan voor beginners. Geef en word eerst gelukkiger en dan gezonder. Doe je mee? Laat ons dan achteraf weten of het werkte!

 

Meestal geef je iets omdat het moet, omdat het van je wordt verwacht. Maar als je zomaar iets geeft, zonder dat het moet, bijvoorbeeld bloemen bij de uitgang van de supermarkt, of je raapt omgevallen fietsen op, wat gebeurt er dan? Cami Walker ontdekte dat hoe meer je geeft, zonder dat het moet en zonder dat je iets terug verwacht, hoe meer je ontvangt. En: het is een onverwachte krachtbron.

Toen Walker 33 jaar was kreeg ze de diagnose MS. Razendsnel verplaatste haar leven zich naar de ziekenhuisvloer, slikte ze tientallen pillen en werd ze depressief. Ze was het zat. Er moest toch een andere manier zijn?  Ze ging te rade bij een vriendin en die gaf haar het advies 29 giften te geven in 29 dagen.

Walker besloot het advies op te volgen en gaf 29 dagen lang onvoorwaardelijk cadeaus. Een Kleenex, een glimlach of gewoon een helpende hand. De geefuitdaging had een enorme impact. Na 29 dagen was Walker weer goed ter been, slikte ze minder pillen en was ze depressievrij. Door te focussen op geven, verdween haar aandacht van de pijn en kreeg ze positieve energie. Haar ziekte bleef, maar ze voelde zich veel beter.

Het boek van Cami Walker, al een tijdje uit, is op de redactie van gezondNU nog altijd een inspiratiebron. Daarom dagen we je uit om ons mini-geefplan uit te proberen. Het heeft maar vijf stappen, is makkelijk door te voeren in je leven en wij zijn heel benieuwd wat je ervan vindt en, of het je leven (iets) verandert.

Laat het ons weten via redactie@gezondnu.nl o.v.v. Ik geef je

Geven = energie | Geven in vijf stappen

Geef deze week geen geld, geen grote cadeaus, Houd het klein: bedank anderen, zet een omgewaaide fiets rechtop , verleen voorrang in het verkeer. Het kost niets, maar het geeft voldoening. In plaats van de focus op jezelf te leggen, richt je die op de ander en dat levert niets minder dan geluk op. Doe dat als volgt:

Stap 1. Voordat je begint, neem jezelf onder handen. Wat wil je verbeteren? Hoe help je daar een ander mee? De basis van de geefweek is: je meent oprecht wat je doet en je gift is onvoorwaardelijk. Je wil niets voor jouw geschenk terug.

Stap 2. Schrijf een plan voor je week. Wat ga je geven en op welke manier? Formuleer voor iedere dag een affirmatie, een soort bekrachtiging van je gift. Die begint met ‘vandaag geef ik geduld’ of ‘vandaag geef ik humor’.

Stap 3. Ervaar en schrijf. Om de positieve effecten driedubbel te voelen, noteer je dagelijkse ervaringen, giften en gaven in korte krabbels op.

Stap 4. Wees dankbaar! Ontvangen mag ook, maar sta er wel open voor. Krijg jij een lach? Schenk een glimp van dankbaarheid terug.

Stap 5. Geef niet op! Gaat het niet zo lekker vandaag? Sta stil bij hoe dit komt. Schenk vandaag iets kleins. Walker’s tip: “Als je geeft omdat je het gevoel hebt dat het van je wordt verwacht, dan zul je er wrok bij voelen. Denk nog eens na over je beweegredenen, zodat je je verantwoordelijkheden als geschenken kunt zien.”