<-- NIET ACTIEF -->

We ontbijten met havermout, een boterham of muesli, maar waarom zou je je ontbijt niet iets groener maken? Dit kan heel eenvoudig door groente of gras toe te voegen of duurzamer te ontbijten. Wij geven je inspiratie voor het groenste ontbijt ooit, zonder dat het veel moeite kost.

Hippe grassen

Groene smoothies kennen we inmiddels, maar waarom zou je geen gras aan je ontbijt toevoegen? Het populairste gras van de afgelopen jaren is tarwegras, het werd zelfs bestempeld als superfood. In Amerika worden er al jaren shotjes van gedronken en ook in Nederland is het steeds beter verkrijgbaar. Qua voedingsstoffen is dit groene gras vergelijkbaar met spinazie, het bevat wat meer vitamine E en wat meer fosfor. Gerstegrassap is minder bekend. Dit sap wordt geperst uit gerstegras, dit is onder andere een bron van vitaminen, mineralen en vezels.

Doen: Voeg eens een shotje tarwe- en gerstegras aan je ontbijt toe. Mix het door een (groene)smoothie of neem een shotje bij je maaltijd.

Volg de route van je ontbijt

Stilstaan bij de afstand dat je ontbijt heeft afgelegd, is best confronterend. Want waar komt het fruit in de jam vandaan? En hoeveel kilometer heeft jouw havermout afgelegd? En de muntblaadjes in je thee? En vergeet niet de bessen door de muesli.

Doen: Probeer te achterhalen hoeveel kilometer jouw ontbijt heeft afgelegd. Kan deze lijn korter? Kies eens een week voor lokale producten, zo ben je meteen duurzamer en dus groener bezig.

Radijs bij je ontbijt?

Ontbijten met fruit kost weinig moeite, groente is voor veel mensen een ander verhaal. Terwijl je zo makkelijker aan die 300 gram per dag komt. ‘Diner for breakfast’ is een simpele manier om eens meer groente eten. Je eet in de ochtend dus wat je normaal in de avond zou eten (niet té zwaar!). Ontbijt bijvoorbeeld met een omelet met spinazie, champignons en paprika. Nog simpeler: vervang je broodbeleg door iets groens, zoals avocado, kaas met komkommer, gegrilde aubergine of zelfgemaakte hummus.

Doen: Voeg iedere dag groente aan je ontbijt toe. Dit kan een kliekje van gister zijn, maar twee plakjes komkommer of maak hartige havermout met groente. Door jezelf de opdracht te geven om iedere week met een nieuwe groente te ontbijten, van radijs tot paarse wortel, eet je ineens meer groen.

Minder afval!

Bijna alles wat we kopen zit in een (plastic)verpakking, van havermout tot brood. Onze blogger Emily-Jane Lowe schreef over haar bijna afvalvrije leven. En wij schreven eerder al over het maken van je eigen wasmiddel. Een stapje groener leven, doe je door ook te kijken naar de verpakkingen van je ontbijt.

Doen: Neem je eigen papierenzak of tasje mee naar de bakker, vul op de markt potjes in plaats van plasticzakjes en ga naar een verpakkingsvrije supermarkt.