Meer lucht in je leven inbouwen werkt op alle vlakken door. Geestelijk raak je minder gestrest en lichamelijk krijg je meer lucht en daardoor ben je minder benauwd. Kortom; leeg je hoofd, vul je longen. Wij geven je een doe-het-zelf-plan voor meer lucht in je leven. Met je zelfgemaakte luchtverfrissers, relativeertips en een natuurlijke vlekverwijderaar.

1. Ga voor de fiets

Gezonde lucht is in Nederland een schaars goed geworden vanwege grote hoeveelheden stikstof en fijnstof. Alleen op Vlieland en Schiermonnikoog kun je nog relatief schone lucht inademen, aldus Milieudefensie. Door luchtverontreiniging kun je benauwdheid en astma ontwikkelen. Wat kun jij daar nou aan doen? De grootste veroorzaker van slechte luchtkwaliteit in Nederland is het verkeer. Vaak kun je niet om de auto heen, maar voor ritjes onder de tien kilometer meestal wel. Als we allemaal voor die korte stukjes de fiets pakken, kunnen we samen een behoorlijke slag slaan.

2. Houd het luchtig

Je houdt je leven luchtig(er) door goed voor jezelf te zorgen. Zes tips:

  1. Doe iets in je eentje helemaal voor jezelf. Ga alleen wandelen, maak een schilderij, schrijf een gedicht, geef jezelf een uitgebreide gezichtsverzorging met maskertje en al.
  2. Maak contact met je lijf. Strijk met een zachte borstel langs je lijf, scrub je huid, ga uitgebreid in bad, borstel je haar met aandacht, verzorg je handen, neem een voetenbad. En heel belangrijk: neem elk signaal van je lijf serieus.
  3. Creëer meer blije momenten met jezelf. Kijk een feelgoodfilm, zet je favoriete muziekje op en dans, kijk naar oude foto’s, haal goede herinneringen op.
  4. Zorg voor meer innerlijke rust. Volg een yogales, koop een boek over mindfulness, ga vaker naar buiten en wandel in de natuur, adem verschillende keren per dag diep in via je neus en uit via je mond, ga lekker tuinieren, puzzel.
  5. Spreek je creatieve zelf aan. Maak een mindmap over hoe je leven er in de ideale wereld uit zou moeten zien en stel op basis hiervan een stappenplan op. Maak een tekening of poster, schilder, timmer – visualiseer op een creatieve manier hoe je daar kunt komen.
  6. Ontdek waar jij van oplaadt. Spreek met vriendinnen af, ga uit eten, geef je op voor zangles, bezoek een expositie, ga hardlopen of volg een workshop boksen.

3. Maak een natuurlijke luchtverfrisser

    Bij gezondNU zijn we dol op etherische oliën. Ze laten je kamer heerlijk geuren en deze luchtjes kunnen zelfs ziektekiemen uit de lucht vissen. Hoera!

  • Eucalyptus
  • Tijm
  • Mandarijn
  • Kruidnagel
  • Grapefruit
  • Tea tree

4. Vier meer rust in je leven

Meer ruimte in je agenda zorgt voor meer ruimte in je hoofd. Ervaar hoe het is om een dag per week niet online te zijn, houd minimaal twee dagen per week een bankavond met een boek, gun jezelf de tijd om te dagdromen en doe af en toe een dutje. Is je agenda standaard bomvol? Stel jezelf dan deze vijf sleutelvragen.

5. Verwijder vlekken slim

Wist je dat chemische schoonmaakmiddelen bijdragen aan luchtverontreiniging? Kies daarom liever voor deze natuurlijke, gezondere vlekverwijderaars:

Vlek  Verwijderaar
Gras Azijn
Vet Soda
Rode wijn Witte wijn
Olie Kalk (krijtje)
Koffie Baking soda
Inkt Melk
Zweet Citroen