Ontzuren

Onze voeding is te zuur. Dat betekent niet dat we te veel citroenen en zuurkool eten. Wel dat ons eten te zuurvormend is. Veel klachten zouden zijn te voorkomen door rekening te houden met een goed evenwicht van zuren en basen. In dit dossier lees je meer over zuren, basen en ontzuren. Wat moet je eten om te ontzuren? En: is ontzuren hetzelfde als detoxen? (Nee!).

Algemeen | Wat is je doel? | Stappenplan ontzuren | Artikelen in het dossier

Algemeen

De termen zuren en basen en ‘ontzuren’ heeft alles te maken met het eten dat we weten. Na de spijsvertering start de stofwisseling van ons eten. Na de stofwisseling blijft er een zure of een basische rest over in het lichaam.

Het lichaam streeft van nature naar een basenoverschot. Een overschot aan zuren scheidt je uit via je nieren, huid en longen. Zo blijft het evenwicht constant.

Als het lichaam te weinig zuren kan afvoeren via de nieren, longen en huid, stoot het bloed het teveel aan zuren af naar allerlei andere weefsels zoals de spieren, pezen, onderhuids bindweefsel en de gewrichten. Dat kan zorgen voor klachten als spierpijn, vermoeidheid, huidproblemen en hoofdpijn.

Een goede zuur-base balans in je voeding kan zorgen voor meer energie.

Word je zuur door zuur eten?

Nee. Een zure citroen zorgt na de vertering en stofwisseling juist voor een basenoverschot. De smaak ‘zuur’ heeft dus niets te maken met het zuur-base-evenwicht.

Is zuur eten ongezond eten?

Nee. Voeding die zorgt voor een teveel aan zuren, is zeker niet hetzelfde als ‘ongezond’ eten. Veel gezonde voedingsmiddel, zoals vlees, vis, peulvruchten en kaas zijn, zuurvormend. Ook granen en noten zijn verzurend, en dat zijn zeker geen ongezonde voedingsmiddelen.

Welk voedsel maakt zuur?

Dierlijke eiwitten, suikers, alcohol, koffie en frisdrank laten na verbranding zuren achter. Ook granen en noten zijn verzurend. Door te ontzuren herstel je het zuren en basen-evenwicht. Dit doe je door meer voedingsmiddelen te eten die basisch zijn.

Wat is je doel?

Een goede zuur-base balans in je voeding kan zorgen voor meer energie. Maar er zijn meer redenen om het evenwicht van de zuurgraad van je lichaam te herstellen.

Als het lichaam te zuur is, stoot het bloed het teveel aan zuren af naar allerlei andere plekken in het lichaam zoals de spieren, pezen, onderhuids bindweefsel en de gewrichten. Dat kan zorgen voor klachten als spierpijn, vermoeidheid, huidproblemen en hoofdpijn. Ook een slechte adem en candida worden vaak in verband gebracht met een te hoge zuurgraad in je lichaam.

Door te ontzuren herstel je het zuren en basen-evenwicht. Dit doe je door meer voedingsmiddelen te eten die basisch zijn.

Stappenplan ontzuren

Verzuring is een normaal proces dat voortkomt uit het verbranden van ons voedsel. Maar sommige voedingsmiddelen laten na verbranding meer zure resten achter dan andere. Het is belangrijk te streven naar een zuur-base evenwicht. Te veel voeding met een verzurende werking, wordt in verband gebracht met klachten.

1. Ontdek: wat maakt zuur?

Wie streeft naar een normale zuur-base balans, moet weten welke voeding basenrijk is en welke voeding zuurvormend is. Koolhydraten (suikers, brood), eiwitten (noten, vis, vlees en kaas) zijn zuurvormend; houd eens een dagje bij hoeveel voeding je eet wat zuurvormend is en probeer deze voeding minder te eten.

2. Eet meer basische voeding

Je kunt vrij gemakkelijk tegenwicht bieden aan het proces van zure afvalstoffen. Groente, rauwkost en fruit zijn allemaal ‘basisch’; het herstelt het zuren-base evenwicht. Een vuistregel is dat meer dan de helft van je eten basisch zou moeten zijn.

3. Ontstress

Stress leidt tot relatief veel afvalstoffen. In een stresssituatie breekt het lichaam veel cellen af waarbij urinezuren vrijkomen. Mensen die vanuit hun werk- of privésituatie regelmatig stress ervaren maar al te goed dat de zuurbalans doorslaat.

4. Beweeg, maar overdrijf niet

Bewegen is goed, maar spierpijn niet; in je lichaam zit veel melkzuur dat je lichaam moet afscheiden.

5. Meet je zuurgraad

Om te ontdekken hoe zuur je lichaam is, moet je de pH-waarde kennen. De pH-waarde is idealiter 7,40. Je kunt je pH-waarde meten door een zuur-base testpapier te kopen bij de apotheek en in je ochtendurine te dompelen. Is de waarde die je meet lager dan 7,4 duidt op verzuring.

4 hemelse lunchgerechten

Een lunch die een genot is voor je ogen, smaakpapillen én lichaam? Geen probleem. Wij verzamelden vier heerlijke gerechten met ingrediënten als aubergine, schapenkaas, gerookte zalm en limoen. Begin je al te watertanden? Maak dan nog dit weekend één van deze gezonde en lekkere lunchgerechten.

Bekijk de recepten »

Artikelen in dit dossier

Advertorial

De 3 beste oefeningen voor je bekkenbodemspieren

Sterke bekkenbodemspieren voorkomen urineverlies, verbeteren je houding en maken seks zelfs spectaculairder. Reden genoeg dus om ze te trainen! Lees hier drie oefeningen voor...
Eet je lever gezond

Eet je lever gezond