PMS

Als alle menstruaties bij elkaar worden opgeteld, menstrueert een vrouw ongeveer zeven jaar van haar leven. Voor sommige vrouwen betekent dat zeven jaar buikpijn, krampen en hoofdpijn, of juist heel veel weken met emotionele buien. Niet alleen tijdens de menstruatie maar ook in de dagen vóór de menstruatie.

Algemeen | Klachten | Behandeling | Oorzaken | Artikelen in het dossier

Algemeen

Veel vrouwen hebben niet alleen tijdens hun menstruatie last van pijn, maar ook de dagen ervoor. Ze lijden aan Premenstrueel Syndroom (PMS), dat wordt veroorzaakt door het veranderende hormonale evenwicht rond de menstruatie. De klachten beginnen in de tweede helft van de menstruatiecyclus en verdwijnen als de menstruatie start. Soms houden de klachten ook in de eerste paar dagen van de menstruatie nog aan.

PMS steekt meestal pas de kop op na het dertigste levensjaar en na het krijgen van kinderen. Bij jongere vrouwen komt het minder voor. Ook bij vrouwen in de overgang komt PMS niet voor, dan verdwijnen de klachten omdat de menstruatie uitblijft.

Klachten

Er is niet een serie klachten te noemen die onomstotelijk vaststellen dat je PMS hebt. Er zijn honderden, meestal vage klachten die een diagnose bemoeilijken. Dit zijn zowel lichamelijke als psychische klachten:

Lichamelijke klachten:

  • Pijnlijke borsten
  • Opgeblazen gevoel
  • Hoofdpijn
  • Rugpijn

Psychische klachten

  • Prikkelbaar
  • Huilen
  • Wisselende stemmingen
  • Gespannen reacties

Ook gebrek aan concentratie, slaapstoornissen en minder energie komen voor. Om te constateren of je last hebt van PMS is het moment waarop de klachten zich voordoen, belangrijker dan de klachten zelf.

Behandeling

Om meer inzicht te krijgen in PMS-klachten kun je twee maanden een kalender bijhouden. Noteer op welke dag, welke klachten starten en wanneer de menstruatie begint. Zorg bovendien voor rust, maar blijft lichamelijk actief. Beweging en sport verlichten de pijn.

Voeding en leefstijl

Ook voeding en leefstijl spelen een belangrijke rol bij het aanpakken van klachten. Er zijn veel natuurlijke oplossingen die het verstoorde hormonale evenwicht dat ten grondslag ligt aan PMS kunnen herstellen.

  • Denk aan voedingsmiddelen die de aanmaak van hormoonachtige stoffen (zoals prostaglandine en oestrogeen) bevorderen. Zoals soja (tofu, tempeh, sojamelk of sojayoghurt) of gebroken of gemalen lijnzaad.
  • De stof cafeïne (in koffie, thee en cola) kan menstruatieklachten verergeren. Drink daarom niet meer dan vier kopjes per dag. Kies liever voor kruidenthee of mineraalwater (koolzuurarm). Een bekend huismiddeltje is kamillethee of thee van citroenmelisse, marjolein, venkel of zilverschoon. Drink een week voor de menstruatie begint een tot twee kopjes per dag. Drink de thee warm op.
  • Gebruik regelmatig koudgeperste, plantaardige oliën (vooral teunisbloemolie) voor de aanwezige omega-6-vetzuren (GLA). Deze essentiële vetzuren spelen een belangrijke rol in de menstruatiecyclus. Het zorgt voor de aanmaak van prostaglandinen: stoffen die een rol spelen bij een regelmatige menstruatie. Het lichaam maakt GLA niet zelf aan en moet het via de voeding binnenkrijgen.
  • Minder met zout. Zout houdt vocht vast. Minderen met zout kan dus leiden tot minder klachten.
  • Eet regelmatig en vermijd suiker en geraffineerde koolhydraten om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Een schommelende bloedsuikerspiegel kan klachten verergeren. Eet liever vezelrijke en volkorenproducten.

Oorzaken

De aanjager van menstruatie-ongemakken zijn de hormonen oestrogeen en progesteron. Deze hormonen worden in de eierstokken aangemaakt en zijn essentieel voor de cyclus. Ze zorgen dat er elke maand een eicel vrijkomt en het slijmvlies aan de binnenkant van de baarmoeder dikker wordt en zijn zo verantwoordelijk voor alle delen van de vruchtbaarheidscyclus: de rijping van eiblaasjes, de eisprong en de opbouw van het baarmoederslijmvlies.

De aanmaak van onze hormonen verschilt bijna van dag tot dag – aan het begin van de cyclus zijn andere hormonen nodig dan tijdens de menstruatie. Deze schommeling in hormonen verklaart een groot deel van de klachten en kan zorgen voor wisselende stemmingen, prikkelbare gevoelens en innerlijke onrust. Het is onbekend waarom de ene vrouw wel last heeft van PMS en de andere niet. Waarschijnlijk zijn vrouwen met PMS gevoeliger voor hormoonwisselingen.

Artikelen in het dossier

Stresssituaties? Er is iets ter ondersteuning

Lekker in je hangmat, luieren aan het strand … kon dat maar altijd. Maar soms neemt de druk toe en kan het moeilijk zijn...

De 3 beste oefeningen voor je bekkenbodemspieren

Sterke bekkenbodemspieren voorkomen urineverlies, verbeteren je houding en maken seks zelfs spectaculairder. Reden genoeg dus om ze te trainen! Lees hier drie oefeningen voor...
Eet je lever gezond

Eet je lever gezond