<-- NIET ACTIEF -->

Het effect van AGE’s op diabetes
Steeds vaker is er aandacht voor versuikerde eiwitten, ofwel AGE’s. Negatieve aandacht. Want AGE’s zouden slecht zijn voor je lichaam en allerlei gezondheidsklachten veroorzaken.

Wat zijn AGE’s? En wat is de relatie tussen AGE’s en diabetes?
Aardappels met een krokant korstje, gefrituurde bitterballen en een gebakken eitje… Lekker? Zeker. Maar door het bakken, braden en frituren ontstaan versuikerde eiwitten (Advanced Glycation End Products).

AGE’s zijn verbindingen tussen suikers en eiwitten of vet, die ontstaan als voedsel wordt verhit. AGE’s zitten dus bijna altijd in je eten (behalve in onbewerkt en rauw eten zoals fruit). Normaal gesproken ruimt je lichaam een groot deel van die versuikerde eiwitten zelf op. Maar als ze zich ophopen, kan schade ontstaan. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij mensen met diabetes die hun bloedglucosespiegel langere tijd niet onder controle hebben. Je hebt dan veel glucose in je bloed en dat is een soort voedingsbodem voor die versuikering. Dit kan leiden tot medische klachten.

Schade aan bloedvaten

De combinatie van een langdurig hoge bloedsuiker en een teveel aan AGE’s kan ervoor zorgen dat je lichaam het niet meer zelf kan oplossen. Er kan dan schade ontstaan aan de bloedvaten. In de Maastricht Studie (de studie bestudeert chronische (welvaart)ziekten zoals suikerziekte en hart- en vaatziekten en vergelijkt daartoe gezonde inwoners met diabetespatiënten) ontdekten de onderzoekers een relatie tussen versuikerde eiwitten in het lichaam, de elasticiteit van bloedvaten en de bloeddruk.

Bloedvaten zijn elastisch doordat ze voor een deel bestaan uit elastische eiwitten. Door die rekbaarheid kan een bloedvat drukgolven die het hart veroorzaakt goed opvangen. Het bloedvat zet uit op het moment dat een drukgolf passeert. Dat voel je in de vorm van de hartslag in je pols of hals.

Zodra eiwitten versuikeren, neemt de elasticiteit af. Bloedvaten kunnen de drukgolven minder goed opvangen en de bloeddruk stijgt. Bij de vrijwilligers van de Maastricht Studie blijkt dat hoe meer versuikerde eiwitten hun lichaam bevat, hoe minder elastisch hun bloedvaten zijn en hoe hoger hun bloeddruk. Deze directe link tussen te veel versuikerde eiwitten en de bloeddruk verklaart deels waarom mensen met diabetes vaker hart- en vaatziekten krijgen.

Blessures door AGE’s?

Uit andere onderzoeken blijken AGE’s ook de boosdoeners te zijn als het gaat om problemen met ogen, nieren en zenuwen. Er is zelfs een verband met gewrichts- en peesklachten. De eiwitversuikering zorgt er namelijk voor dat ook het bindweefsel in het lichaam minder flexibel is. Naar alle waarschijnlijkheid is dit een reden dat mensen met diabetes vaker blessures hebben en minder soepel bewegen. Naar dit verband wordt nu onderzoek gedaan. Met fluorescerend licht (een AGE-reader) kan de mate van eiwitversuikering in het lichaam via de onderarmhuid namelijk gemeten worden.

Hoe eet je minder AGE’s?

Duidelijk is dat de hoeveelheid aanwezige AGE’s sterk samenhangt met de gemiddelde glucosespiegel over de afgelopen tijd, het HbA1c. Je kunt AGE’s verminderen door de bloedsuiker zo goed en stabiel mogelijk te houden.

Als je geen diabetes hebt, dan maakt het lichaam niet uit zichzelf te veel AGE’s aan. Het is wel belangrijk dat je niet te veel AGE’s binnenkrijgt via de voeding. Dat geldt voor iedereen. Dus eet gezond en denk na over hoe je je eten klaarmaakt. Kies liever voor onbewerkt en rauw eten (zoals rauwkost en fruit). En als je toch een warme pot maakt, ga dan niet voor bakken en braden maar probeer eens je eten te stomen of te pocheren.

Tot slot is het goed te wetend dat AGE’s vaak worden gebruikt als smaakmakers in ons voedsel. Ze worden extra toegevoegd. Logisch, want het is juist dat knapperige korstje dat zo lekker is. Wie minder AGE’s wil eten doet er goed aan, minder vaak te kiezen voor voedsel uit de voedingsindustrie zoals chips, koekjes en snacks.

Lees voor meer tips het artikel ‘Zo eet je minder age’s’ »