Woelen, niet in slaap kunnen komen of na een korte nacht futloos wakker worden met hoofdpijn. Stress wordt vaak genoemd als dé veroorzaker van slaapproblemen, maar volgens woonbioloog Astrid Tax ligt de grootste boosdoener gewoon naast ons op het nachtkastje: de smartphone.

Slaap je met je mobiel naast je op het nachtkastje of zelfs onder je kussen, dan ben je lang niet de enige. Volgens een Europees onderzoek heeft de straling uit onze smartphones negatief effect op de kwaliteit van onze slaap. De onderzoekers hielden het slaapgedrag van 35 mannen en 36 vrouwen tussen de 18 en 45 jaar bij. Een deel van de proefpersonen werd tijdens de slaap blootgesteld aan evenveel straling als een smartphone uitzendt. De conclusie: deze groep deed er langer over om in slaap te vallen, sliep minder diep en er was sprake van een kortere remslaap, in vergelijking met de ‘stralingsvrije’ groep.

Hoeveelheid straling toegenomen

Het is één van de vele onderzoeken met een alarmerende uitkomst, weet Astrid Tax, woonbioloog en schrijfster van het boek Uitstraling. Daartegenover staan onderzoeken die de mogelijk schadelijke effecten van straling tegenspreken. “Er is nog veel meer onderzoek nodig naar de effecten van straling. We weten nog heel veel niet en dat is eigenlijk heel zorgelijk,” zegt Tax, die de hoeveelheid straling meet in woningen. “Door de komst van draadloze apparaten en verbindingen, zoals wifi, kunnen we stellen dat de hoeveelheid straling in huis, maar ook op het werk en zelfs in het winkelcentrum enorm is toegenomen. Het is onnatuurlijk dat er om ons heen continu verbinding wordt gemaakt. Wat hiervan de gevolgen zijn voor onze gezondheid op de lange termijn, weten we nog niet. Wist je dat een mobiele telefoon om de paar seconden contact maakt met de dichtstbijzijnde zendmast? Dat signaal wordt tijdens de slaap ook opgevangen door het hoofd. Als je je mobiel constant bij je draagt, overdag in je broekzak en ’s nachts naast je hoofd, kun je daar klachten door krijgen.”

Hoofdpijn, buikpijn en slaapproblemen

Tax spreekt voor haar werk veel mensen met uiteenlopende klachten, waarvan de oorzaak moeilijk te achterhalen is. Ze hebben huidklachten, hoofdpijn, buikpijn, concentratieproblemen, ervaren onrust of hebben last van spierkrampen en vooral: slaapproblemen. “Vervolgens komen ze bij mij terecht voor een woononderzoek en beseffen dan pas hoe schrikbarend veel apparaten voor niet natuurlijke straling zorgen in huis. Een woonbioloog meet de hoeveel microwatt per vierkante meter. Van een gezond woonklimaat spreken woonbiologen als er niet meer dan 10 microwatt per vierkante meter meetbaar is. Deze norm is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Bedenk je dan eens dat je lichaam alleen al met een mobieltje dichtbij je, continu straling absorbeert.”

Minder straling in de slaapkamer – 5 tips

Het advies van Tax is helder: verban die telefoon uit je slaapkamer en zet hem liever gewoon uit. “Overdag ontkom je niet aan de hoeveelheid straling waaraan je wordt blootgesteld, maar ’s nachts kun je het verschil maken.” Ze deelt nog vijf tips voor een betere nachtrust:

  1. Laad je mobiel niet op in je slaapkamer. “Leg hem in een ruimte waar álle apparaten worden opgeladen.”
  2. Schakel de wifi ’s nachts uit. “Wifi is vaak verbonden met heel veel apparaten en is constant naar verbindingen aan het zoeken. Tegenwoordig is er namelijk overal wel een app voor en daar is draadloze internet voor nodig. Oftewel: er is constant straling. Door de wifi uit te schakelen, weet je zeker dat er geen verbinding wordt gemaakt. De beste tip voor een betere nachtrust.”
  3. Zet je telefoon op vliegtuigmodus. “Als je je telefoon toch wil gebruiken in de slaapkamer, zet hem dan op vliegtuigmodus en leg hem aan de andere kant van de slaapkamer. Of: koop een ouderwetse wekker op batterijen. Veel beter!”
  4. Haal alle stekkers uit het stopcontact. “Van je nachtlamp tot televisie, ook die kunnen verstorend werken. De snoeren geven een elektrisch wisselveld af en dat kan invloed hebben op het lichaam.”
  5. Probeer deze tips minstens twee weken vol te houden. “Als je hier aan een tijdje aan gewend bent, is de kans is groot dat je bij het inschakelen van alle apparaten pas merkt welk effect dit eigenlijk op je lichaam heeft.”