<-- NIET ACTIEF -->

B

egin de dag met een dansje, begin de dag met een lach. Nee, dit is geen onzin. Wie de dag positief begint, merkt de rest van de dag hiervan het effect. Je dagen zijn leuker, productiever en minder gestrest. gezondNU geeft 10 ochtendtips die de hele dag effect hebben.

 

Haal meer uit je dag

  1. Schrijf een dag van te voren op wat je morgen wilt bereiken. Noteer bijvoorbeeld drie doelen. En maak keuzes! Zo heb je duidelijk voor ogen wat je wilt bereiken en zal het ook sneller lukken om alle doelen af te vinken.
  2. Plan voor de ochtend iets leuks, concreets en belangrijks: dit motiveert je om uit je bed te stappen.
  3. Ga eerder slapen: ja, dat is echt nodig. Je lichaam heeft ongeveer zeven slaapuren nodig om de volgende dag weer in topvorm te zijn.
  4. Gaat de wekker? Blijf nog een paar minuten liggen. Neem een stiltemoment, dit zorgt voor bewustwording. Denk aan positieve en leuke dingen. En (er zijn echt mensen die het doen): ga niet al in bed je e-mail en apps checken.
  5. Zet de ramen minimaal 10 minuten open voor frisse lucht.
  6. Maak je hoofd leeg: pak een schetsblok en schrijf op wat je allemaal bezig houdt. Zweven er geen gedachten meer door je hoofd? Mooi, dan kun je je gaan focussen op wat echt belangrijk is.
  7. Eet een gezond ontbijt: havermout, bananen en donkere chocolade helpen je aan extra energie. Ook een ei hoort erbij!
  8. Aan de slag? Beperk omgevingsgeluid, werk een halfuur onafgebroken en neem vervolgens 10 minuten pauze.
  9. Adem tussendoor ook frisse lucht: ga lekker wandelen, hardlopen of fietsen. Breng het lijf in beweging voor extra energie.
  10. En, last but not least: geniet met volle teugen!