Nog even een paar mails beantwoorden als je na je werk lekker op de bank zit. Dat is toch niet ongezond? Nou, volgens de onderzoekers van de Universiteit van Colorado wel. Zij waarschuwen dat het de balans tussen werk en privé verstoort. Arbeidspsycholoog Marjan de Jong geeft daarom slimme tips.

De Amerikaanse onderzoekers ondervroegen 385 werknemers bij verschillende bedrijven en organisaties. Er werd gemeten wat de verwachtingen van de organisatie waren, hoeveel tijd werknemers besteden aan e-mails buiten werktijden, psychologische loskoppeling van het werk, emotionele uitputting en perceptie van de balans tussen werk en privé. Het resultaat: de werknemers voelden zich uitgeput en overwerkt, omdat ze het gevoel hebben altijd aan het werk te zijn.

Marjan de Jong, psycholoog gespecialiseerd in arbeids- en organisatiepsychologie, bevestigt dat werk gerelateerde e-mails bijdragen aan emotionele uitputting. “Ik heb vaak te maken met mensen die moeite hebben werk en privé te gescheiden te houden. Werknemers zijn vaak ‘overbetrokken’ bij hun werk en hebben het gevoel dat er een ‘ramp’ gebeurt als ze in hun eigen tijd niet met hun werk bezig zijn.”

“Om stress of zelfs een burn-out te voorkomen is het belangrijk dat je plezier houdt in je baan. Op die manier is het niet erg om thuis te werken en ervaar je minder stress. Zodra je het gevoel krijgt dat je niet meer van werk gerelateerde stress afkomt, is het belangrijk om maatregelen te treffen.’’

4 tips van arbeidspsycholoog Marjan de Jong

  1. Zet de meldingen in je vrije tijd uit.
  2. Check alleen op vaste momenten je mail als het wel belangrijk is om na werktijd je mailbox te bekijken. Kijk bijvoorbeeld één keer per dag om negen uur.
  3. Installeer op zo weinig mogelijk apparaten een e-mail app. Mail bijvoorbeeld alleen vanaf je laptop en niet via mobiel. Als je een melding krijgt op je telefoon is het moeilijk om dat te negeren, je laptop weer opstarten doe je minder snel.
  4. Maak duidelijke afspraken met je leidinggevende. Overleg in hoeverre verwacht wordt dat je mailtjes beantwoord na werktijd. Geef ook aan wat jouw grenzen zijn. Als de mail beantwoorden veel stress oplevert, meldt dat dan bij je werkgever.

Ook zegt Marjan dat leidinggevenden kunnen helpen bij het verminderen van stress bij werknemers: “Alleen al interesse tonen in medewerkers en waardering uitspreken helpt.” Iedereen maakt het wel mee: als er een keer iets misgaat hoor je het gelijk, maar over al je goede werk hoor je nooit iemand. “Werkgevers moeten willen weten hoe het met de medewerkers gaat en wat ze nodig hebben om goed te kunnen presteren. Dus blijf nieuwsgierig! Daar hebben zowel werknemer als werkgever voordeel bij.”