<-- NIET ACTIEF -->

Nog even mailen met een collega als je na je werk lekker op de bank zit. Dat is toch niet ongezond? Nou, volgens diverse onderzoeken wel. Zij waarschuwen dat het de balans tussen werk en privé verstoort. Arbeidspsycholoog Marjan de Jong geeft daarom slimme tips.

Nog snel mailen naar je baas voor het slapengaan of even een collega appen terwijl je een boswandeling maakt. Heeft dat invloed op onze gezondheid? Ja, blijkt uit onderzoek. Zo voelen werknemers zich uitgeput en overwerkt, omdat ze het gevoel hebben altijd aan het werk te zijn, blijkt uit Amerikaans onderzoek onder 385 werknemers bij verschillende bedrijven. Ook onderzoek van William Becker uit 2019 onderstreept het negatieve gezondheidseffect van mailen buiten werktijd. Hij zegt: ‘juist doordat het steeds vaker voorkomt dat men verwacht dat een zakelijke e-mail ook buiten werk wordt gelezen en beantwoord, is het voor medewerkers lastig om een balans te vinden tussen werk en privé.’

Emotionele uitputting

Marjan de Jong, psycholoog en gespecialiseerd in arbeids- en organisatiepsychologie, bevestigt dat werk gerelateerde e-mails bijdragen aan emotionele uitputting. “Ik heb vaak te maken met mensen die moeite hebben werk en privé te gescheiden te houden. Werknemers zijn vaak ‘overbetrokken’ bij hun werk en hebben het gevoel dat er een ‘ramp’ gebeurt als ze in hun eigen tijd niet met hun werk bezig zijn.”

“Om stress of zelfs een burn-out te voorkomen, is het belangrijk dat je plezier houdt in je baan. Op die manier is het niet erg om thuis te werken en ervaar je minder stress. Zodra je het gevoel krijgt dat je niet meer van werkgerelateerde stress afkomt, is het belangrijk om maatregelen te treffen.’’

4 tips van arbeidspsycholoog Marjan de Jong

  1. Zet de meldingen in je vrije tijd uit.
  2. Check alleen op vaste momenten je mail als het wel belangrijk is om na werktijd je mailbox te bekijken. Kijk bijvoorbeeld één keer per dag om negen uur. Uit Brits onderzoek blijkt dat verplicht onbereikbaar zijn ook stress kan opleveren. Bepaal dus vooral zelf wanneer je wel en niet kijkt.
  3. Installeer op zo weinig mogelijk apparaten een e-mail app. Mail bijvoorbeeld alleen vanaf je laptop en niet via mobiel. Als je een melding krijgt op je telefoon is het moeilijk om dat te negeren en sla je al snel aan het mailen, je laptop weer opstarten doe je minder snel.
  4. Maak duidelijke afspraken met je leidinggevende. Overleg in hoeverre verwacht wordt dat je mailtjes beantwoord na werktijd. Geef ook aan wat jouw grenzen zijn. Als de mail beantwoorden veel stress oplevert, meldt dat dan bij je werkgever.

Ook zegt Marjan dat leidinggevenden kunnen helpen bij het verminderen van stress bij werknemers: “Alleen al interesse tonen in medewerkers en waardering uitspreken helpt.” Iedereen maakt het wel mee: als er een keer iets misgaat hoor je het gelijk, maar over al je goede werk hoor je nooit iemand. “Werkgevers moeten willen weten hoe het met de medewerkers gaat en wat ze nodig hebben om goed te kunnen presteren. Dus blijf nieuwsgierig! Daar hebben zowel werknemer als werkgever voordeel bij.”

Wet tegen telefoongebruik

Wist je dat er in Frankrijk zelfs een wet bestaat die werknemers beschermd tegen telefoongebruik buiten werktijd? Sinds 2017 hebben ze daar de wet ‘le droit à la déconnexion’, wat letterlijk betekent: ‘het recht om niet verbonden te zijn’. Buiten kantoortijd mogen werknemers hun telefoon uitzetten en hoeven ze niet meer te  mailen en reageren op berichten van collega’s en de baas. Dit zou ervoor zorgen dat het risico op een burn-out afneemt en mensen echt kunnen uitrusten. Ook in Nederland is er verandering gaande. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de nieuwe cao in de gehandicaptenzorg, die dit jaar werd gesloten. Daarin werd voor het eerst in ons land het recht op onbereikbaarheid opgenomen. Er wordt nog gewerkt aan een wetsvoorstel dat geldt voor álle werkenden in Nederland.

Lees meer over dit onderwerp