Je voor de volle honderd procent inzetten en iets zo goed mogelijk willen doen. Niks mis mee, toch? Nee, tenzij je er in doorslaat. En perfectionisme kent nogal wat valkuilen die je kunnen belemmeren in je ontwikkeling en zelfs voor een burn-out kunnen zorgen. gezondNU geeft de 6 grootste valkuilen, zodat je er niet in tuimelt maar zelfverzekerd over heen kunt stappen.

Ben jij een perfectionist? Wees alert op de volgende situaties. Want als perfectionist stap je snel in deze 6 valkuilen:

Valkuil 1:
Je hebt weinig aandacht voor het leren van nieuwe vaardigheden, omdat je altijd gericht bent op je eigen prestaties, die foutloos moeten. Dat belemmert het leerproces.

Valkuil 2:
Je hebt moeite om je aan te passen aan nieuwe situaties, omdat je wilt vasthouden aan eigen methodes en oplossingen.

Valkuil 3:
Je vermijdt nieuwe uitdagingen en ervaringen, omdat risico’s de kans op fouten zou vergroten. Uit angst om te falen vermijd je uitdagingen. Ook deel je jouw werk hierdoor vaak niet met anderen. Dit kan spontaniteit en creativiteit verminderen.

Valkuil 4:
Je ondermijnt je eigen prestaties, omdat het constante piekeren over een perfecte prestatie, slechte resultaten kan opleveren.

Valkuil 5:
Je raakt sneller oververmoeid, omdat je alsmaar doorgaat en bijschaaft. Je kunt je energie verliezen door onrealistische verwachtingen.

Valkuil 6:
Je vindt dat je nooit iets goed genoeg doet, omdat je altijd wel een reden vindt dat het niet goed is. Er zijn duizenden manieren om het fout te doen en maar één manier om het perfect te doen.

Oplossing voor een perfectionist: daag je perfectionisme uit!

Maar hoe stap je over deze valkuilen heen? Wij geven één tip die voor alle valkuilen van toepassing is, namelijk: daag je perfectionisme uit. Maak eens expres een onschuldige fout, zoals te laat komen op je werk, fouten laten zitten in een brief of slordig nagellak op doen.

Wil je dat iedereen je aardig vindt? Ga eens in een foute broek of foute sokken naar een feestje. Niet iedereen hoeft je geweldig te vinden en waarschijnlijk maakt het ze niet eens uit dat je vreemde sokken aan hebt.

Ga je liever geen uitdagingen aan? Streef er dan vanaf nu naar om elke week iets nieuws te doen. Van een onbekende aanspreken tot iets uitoefenen dat je al jaren wilt maar niet durft omdat het meteen perfect moet.

En vergeet niet: perfectionisme is een mooie eigenschap! Onderzoek wijst uit dat deze mensen goed weten wat ze willen en kunnen en vaak gelukkiger zijn in het leven dan ongezonde perfectionisten en niet-perfectionisten. Houd het in balans en er is niets aan de hand.

Aanrader!

Het boek Zonder angst of zorgen biedt de basisvaardigheden om met negatieve gevoelens als angst, stress, nervositeit en spanningen om te gaan.

Bekijk dit boek in onze shop »