<-- NIET ACTIEF -->

Weg met boosheid, wrok en nare herinneringen. Vergeven lucht op en maakt dat je emoties die je dwarszitten makkelijker kunt loslaten. Maar hoe doe je dat eigenlijk: vergeven? Deze drie tips zetten misschien iets bij je in gang.

Wist je dat jezelf of een ander vergeven goed is voor je gezondheid? Het is zelfs onderzocht. In een onderzoek van de Journal of Health Psychology bestudeerden de onderzoekers de mentale en fysieke gezondheid van 148 jongvolwassenen. Er werd een verband gevonden tussen hoge stressniveaus en meer gezondheidsproblemen. Daarnaast bleek dat bij de mensen die vergeving toonden, van zowel zichzelf als anderen, de verbinding tussen stress en psychische klachten verdween. Reden genoeg om met deze tips aan de slag te gaan:

1. Doe het voor jezelf

Vergeven doe je voor jezelf, omdat jij verantwoordelijk wilt zijn voor je eigen geluk en welzijn en omdat je niet langer wilt dat een ander daar een enorme stempel op drukt. Woede is – als je daar verder niets mee kunt of doet – een emotie waar niemand zich beter door voelt. Loslaten is vooral verlossend voor jezelf.

2. Zie in dat vergeven geen verzoening is

Vergeven betekent niet dat je per se goedkeurt wat een ander gedaan heeft. Het wil ook niet zeggen dat je alles vergeet. Wel koppel je de emoties los van wat er voorgevallen is.

3. Geef jezelf de tijd

Ook wil vergeven niet zeggen dat je gevoel van boosheid en verdriet er in één klap niet meer mag zijn. Oud zeer heb je vaak al een tijd bij je gedragen en is meestal in één keer weg. Vergeven gaat dan ook vaak in stukjes en beetje. Het kan ook zijn dat het je echt niet lukt om de ander te vergeven. Het is ook geen verplichting. En de één doet er soms ook langer over dan de ander.