<-- NIET ACTIEF -->

Het nieuwe jaar nadert en veel mensen zien dit als hét moment om dingen anders te doen of overboord te gooien. Goede voornemens, maar zeker ook de trend loslaten past daar bij. Maar hoe weet je wat je moet loslaten? Wat blijkt: “Als je alleen maar loslaat, valt het op de grond.” gezondNU schakelde de hulp in van psycholoog Kemal Inci. Wanneer laat je los en wanneer houd je vast?

Wat verstaan we onder loslaten?

Psycholoog Kemal Inci: “Mensen bedoelen verschillende dingen met loslaten. Iets accepteren, verwerken van het verlies van een dierbare, tevreden zijn met wat je hebt, leven in het nu en niet lijden. Mensen vinden het belangrijk om los te laten, omdat ze aan het vasthouden lijden. Loslaten is alleen maar positief als het je verlost van het lijden of als het groei en ontwikkeling bevordert.”

Waarom wordt er de laatste tijd zoveel gepraat over het belang van loslaten?

“Omdat het hoort bij mindfulness en dit is de laatste jaren ontzettend populair. Bij deze therapeutische interventie wordt veel gewerkt met het thema loslaten. Het gaat over waarnemen van wat er is, zonder te oordelen.”

Waarom is loslaten voor de een lastiger dan de ander?

“Omdat karakters verschillen, het onderwerp totaal anders kan zijn of omdat loslaten niet de oplossing is. In het westen zijn we opgevoed met dat het leven maakbaar is en dat we zelf verantwoordelijk zijn. Dat maakt dat we heel erg controle hebben en willen hebben over ons leven. Mensen die bijvoorbeeld geloven in een hogere macht, staan anders in het leven, kijken anders naar het leven en hechten zich ook anders. Daarbij komt dus dat karakters erg verschillen. Ben je perfectionistisch, controlebehoeftig of oververantwoordelijk? Dan vind je loslaten meestal moeilijker. Mensen die minder sterke doelen hebben, zich minder hechten of minder perfectionistisch zijn, zijn veel meer ‘go with the flow’.”

Kun je doorslaan in loslaten?

“Ja, je kunt doorslaan als je onthecht leeft. Daarmee bedoel ik dat je enkel in het moment leeft, geen doelen hebt en eigenlijk geen waarde hecht aan je toekomst, verleden en alles waar je mee samenhangt. Je zou kunnen zeggen dat het leven dan betekenisloos wordt. Ook als loslaten je stress en ongenoegen bezorgt of groei en ontwikkeling in de weg staat, sla je door in loslaten. Met loslaten alleen kom je er niet. Want als je alleen maar loslaat, valt het op de grond. En dat wil je niet, je wilt verder in het leven.”

Hoe vind je dan een balans tussen loslaten en vasthouden?

“Het gaat niet zozeer om de balans tussen loslaten en vasthouden. Het gaat er om wat effectiever is in een bepaalde situatie. Je kunt eigenlijk zeggen dat zowel loslaten als vasthouden negatief en positief kan zijn. En of het negatief of positief is, verschilt per situatie. Bevordert of remt het je groei en ontwikkeling? Reduceert of produceert het je stress of ongenoegen? Die vragen zijn heel belangrijk.”

3 oefeningen

Oefening 1: Bewustwordingsoefening
“Focus op wat je hebt, wat je kunt en wat de mogelijkheden zijn. Meestal lijden we aan wat er niet is en benutten we onvoldoende wat er wel is. Als je je bewust bent van wat je allemaal hebt, is het ook makkelijker om andere dingen los te laten en te accepteren dat je niet alles kunt.”

Oefening 2. Maak een prioriteitenlijst
“Vraag jezelf af wat je eigenlijke levensdoelen zijn. Las een moment in waarin je bewust gaat nadenken over je doelen. Waar besteed je dagelijks energie aan? Staat dat wel in dienst van je levensdoelen? Stel je de juiste prioriteiten? Dan wordt vanzelf duidelijk of je iets moet loslaten of vasthouden.”

Oefening 3. Stel een piekerkwartier in
“Beheerst piekeren of malen je leven? Dan kun je op gezette tijden een piekerkwartier inlassen. Ga heel geconcentreerd piekeren en schrijf alles op in een schriftje. Na een kwartier sluit je het schriftje. Als er nieuwe piekergedachten komen, stel je die uit tot het volgende piekerkwartier. En als er piekergedachten opkomen die je al hebt opgeschreven, hoef je daar niet meer aan te denken.”

Ga fluitend door het leven! Met dit boek helpen we je alvast op weg »