<-- NIET ACTIEF -->

Je praat met iemand en die ander kijkt alleen op zijn mobiel. Héél irritant! Ben jij niet interessant genoeg? Of luister je zelf ook eigenlijk altijd maar met een half oor. Sociaal psycholoog Pieternel Dijkstra pleit voor mindful communiceren: “Mindful communiceren verbetert elk gesprek, met je partner én met je baas!”

“We zijn veel aan het multitasken, terwijl bekend is dat we hier eigenlijk niet zo goed in zijn. De kwaliteit van wat je doet lijdt eronder, dat is ook zo in onze communicatie.” Sociaal psycholoog Pieternel Dijkstra schreef verschillende boeken over mindful communiceren, waaronder recent verschenen Mindfulness op het werk.

“Je kunt er niet voor iemand zijn, als je tegelijkertijd bezig bent met andere dingen,” geeft Dijkstra aan. Mindful communiceren houdt in dat je je volle aandacht geeft aan het gesprek met de ander. Je hebt aandacht voor diegene zijn woorden en voor zijn of haar lichaamstaal. “Stel dat iemand zegt dat alles goed gaat, maar uitstraalt dat het eigenlijk anders zit. Het is een gemiste kans om niet verder te vragen, focus je dus niet alleen op woorden. Juist doorvragen kan je relatie verdiepen.”

Mindless communicatie

Bovendien zorgt ‘mindless communicatie’ voor allerlei misverstanden, stelt Dijkstra. “Je geeft de woorden van een ander een eigen interpretatie. Hierdoor heb je geen oog meer voor de daadwerkelijke woorden van de ander. Daardoor leef je eigenlijk langs elkaar heen, wat heel erg jammer is.”

Hoe ziet mindful communiceren eruit voor Dijkstra zelf? “Ik bel niet in de trein, omdat ik weet dat de omgevingsgeluiden mij gaan afleiden van het gesprek. Gesprekken in de auto op de speaker vind ik ook echt verschrikkelijk, die echo leidt ook zo af. Maar ook koken en tegelijkertijd luisteren naar het verhaal van mijn zoon, dat werkt niet. Dus leg ik uit dat ik straks naar hem wil luisteren, maar nu eerst wil koken.”

Zo communiceer je mindful

Stop weg wat af kan leiden, zoals je telefoon
Dijkstra: “Houd je gedachten bij het gesprek. Dit is lastig, je gedachten zullen afdwalen. Merk dat op en focus je dan weer op het gesprek.”

Bouw de mindful momenten in
“Het is een illusie om te denken dat je de hele dag mindful kan zijn. Bouw daarom de momenten in waarbij je de echte verbinding opzoekt. Liever korte momenten waarin je echt aandacht hebt voor iemand, dan continu halve aandacht.”

Herken het mindless gesprek
Terwijl we praten met een ander, kunnen we nog heel veel andere dingen doen. Op je mobiel zitten, naar een tv-programma kijken, in je hoofd de boodschappenlijst samenstellen. Soms doen de woorden van een ander je herinneren aan leuke of minder leuke momenten.

Ben je niet mindful, erken dat!
“Erken dat je nu geen aandacht voor de ander kan hebben. Ga niet vragen hoe het nu écht met iemand gaat, als je met je hoofd ergens anders zit. Het kan gebeuren dat je er geen energie voor hebt, dat is niet erg. Je moet daarvoor nee kunnen zeggen, soms heb je gewoon geen tijd voor iemand.”