Geen tijd om te mediteren? Dat is geen excuus meer! Een paar minuten tot rust komen kun je namelijk óók op de wc. Uit een Nederlandse enquête blijkt dat een derde van de werknemers mediteert in het kleinste kamertje op hun werk. Maar hoe mediteer je op de wc?

Natuurlijk kan de wc niet op tegen een rustgevende yogaruimte of een idyllische plek in het bos. Maar als je weinig tijd hebt en toch even tot rust wilt komen, is mediteren op de wc helemaal niet zo’n gek idee. Je wordt er door niemand gestoord, het is er (meestal) stil en je kunt er zitten. En het effect van die paar minuten is groot: minder stress en een positievere gedachtestroom. Maar wat is de truc van mediteren op de wc?

1. Haast je vooral niet

Een rustige plek is een rustige plek. Wie met geen mogelijkheid een moment voor zichzelf kan vinden, is op het toilet tenminste alleen. Neem de tijd om een paar keer diep in- en uit te ademen, mits het er natuurlijk fris ruikt. Haast je vooral niet, want niemand vindt het interessant als je een minuut langer wegblijft.

2. Alleen doortrekken heeft al effect

Je hoeft echt niet met je ogen dicht op de toiletbril te zitten om tot rust te komen. Beeld je bij het doorspoelen in dat dat de stress mee spoelt. Doe dit wel bewust, want met één keer doorspoelen verbruik je bijna zes liter water.

3. Tel tot tien

Mediteren is eigenlijk niet meer dan een ademhalingsoefening. Het hoeft dus helemaal niet zweverig te zijn. Sluit je ogen en tel bij iedere uitademing in je hoofd, tot je bij tien bent. Dit kun je ook bij het koffiezetapparaat op je werk of in de auto doen, met je ogen open natuurlijk.

4. Even naar een hutje op de hei

Die strandvakantie in Italië of een rustgevend hutje op de hei. Doe je ogen dicht en visualiseer een plek die voor rustgevend is. Probeer alle details van deze plek te zien, zodat het net lijkt alsof je daar even bent.

5. Gebruik je telefoon nuttig

Als je toch je telefoon meeneemt naar de wc, kunt je het maar beter nuttig gebruiken. Drie minuten is genoeg om met de app ‘Headspace’ een ontspanningsoefening te doen.

6. Alleen glimlachen

Wie gestrest is, vergeet meestal te glimlachen. Het is een beetje vreemd om te schaterlachen op de wc, maar je kunt wel breed glimlachen. Uit meerdere onderzoeken bleek dat ook een niet oprechte lach, stress vermindert.