Reuma

Reuma is een verzamelnaam voor meer dan honderd verschillende aandoeningen van de spieren, pezen, gewrichten, het kraakbeen en de banden, pezen en het kapsel om de gewrichten heen. De diagnose van een reumatische aandoening moet altijd door een arts gesteld worden.

Reuma | Artritis | Jicht | Artrose | Fibromyalgie | Tips & vragen

Reuma

Een op de vijf mensen heeft reuma

Meer dan twee miljoen mensen in Nederland hebben een reumatische aandoening. Dat is een op de vijf mensen. Reuma heeft een grijs imago, maar het tegendeel is waar. Tweederde van de mensen met reuma is jonger dan 65 jaar. Elk jaar krijgen zelfs driehonderd kinderen de diagnose jeugdreuma.

Snelle diagnose

Het is belangrijk om de aandoening zo snel mogelijk te diagnoseren. Hoe eerder de behandeling kan starten, hoe groter de kans dat de schade wordt beperkt. Het is daarom belangrijk langdurige rugpijn of pijnlijke gewrichten serieus te nemen en een arts te raadplegen.

Algemene tips bij reuma

Veel bewegen is belangrijk, ook als de ziekte actief is. Beweging houdt gewrichten, banden en spieren soepel, verhoogt de conditie en versterkt de spieren. Probeer naast veel bewegen, ook (licht) te sporten. Dat kan zwemmen of fietsen zijn, maar ook hardlopen. Het lichaam geeft zelf goed aan wat het aan kan.?

Algemeen voedingsadvies bij reuma

  • Goede vetten zijn ontstekingsremmend en dus aan te bevelen. Eet om die reden regelmatig vette vis, waarin omega-3-vetzuren zitten.
  • Plantaardige eiwitbronnen (zoals bonen en gefermenteerde hele sojaproducten) bevatten minder ontstekingsbevorderende vetten dan dierlijke eiwitten. Om die reden is een paar keer per week vegetarisch eten, aan te bevelen.
  • Probeer hoog bewerkte (‘geraffineerde’) voedingsmiddelen, fastfood, producten met gedeeltelijk geharde oliën en snel verteerbare koolhydraten (witte suiker en wit meel) te vermijden. Deze bevorderen de ontsteking.

Artritis

Klachten bij reumatoïde artritis

  • Pijnlijke en gezwollen gewrichten, vooral in handen en voeten
  • Stijve ledematen (vooral ’s ochtends)
  • Dikkere gewrichten
  • Moeheid

Klachten bij artritis psoriatica

  • Rode, schilferige plekken op de huid en/of veranderingen van de nagels
  • Pijnlijke en ontstoken gewrichten
  • Moeheid
  • Stijfheid
  • Pijnlijke peesaanhechtingen

Zelf doen bij artritis

  • Het is belangrijk veel te bewegen en te sporten. Door bewegen blijven gewrichten soepel, worden spieren sterker en de conditie beter.
  • Het pijnlijke gevoel van stijve gewrichten kan worden verzacht met warmte, bijvoorbeeld een warm bad of een infrarood lamp. Koude helpt juist bij ontstoken gewrichten.
  • Voor mensen met gewrichtspijn is overgewicht een extra nadeel. De extra kilo’s belasten de gewrichten zwaar. Probeer om die reden geleidelijk en gezond af te vallen.
  • Artritis manifesteert zich bij elke persoon anders. Het is daarom belangrijk goed te luisteren naar het lichaam en niet over grenzen heen te gaan.

Oorzaken van artritis

Artritis is een chronische auto-immuunziekte, wat betekent dat het lichaam zichzelf aanvalt. Hierdoor ontstaan ontstekingen in de gewrichten.

Jicht

Klachten bij jicht

  • Rode, gevoelige, warme en gezwollen gewrichten
  • Hevige pijn
  • Lichte koorts
  • Pijn treedt plots op

Zelf doen bij jicht

  • Als het gewricht bij een jichtaanval warm en rood is, kan een natte, koude omslag verlichting geven.
  • Ook warme pakkingen en een warm bad helpen om te ontspannen. Voer de watertemperatuur geleidelijk op. Voeg kamille, heermoes of jeneverbes aan het water toe.
  • Een bezoek aan de sauna stimuleert de uitscheiding van afvalstoffen uit de huid.
  • Te veel kilo’s gaan meestal samen met een verhoogd gehalte aan urinezuur in het bloed. Probeer om die reden af te vallen, maar doe dit niet te snel. Wie te snel afvalt, laat juist het urinezuurgehalte weer stijgen.
  • Als je te weinig drinkt, kunnen de nieren niet genoeg urinezuur uitscheiden. Zorg daarom dat je voldoende drinkt (minstens twee liter per dag).
  • Alcohol remt de uitscheiding van urinezuur. Om die reden kun je beter geen alcohol drinken als je last hebt van jicht.

Oorzaken van jicht

Bij het afbreken van eiwitten ontstaat purine, waaruit zich in het lichaam urinezuur vormt. Als dit urinezuur niet wordt uitgeplast, zoals normaal gebeurt, dan blijft het in het bloed circuleren. Het urinezuur vormt dan kristallen die zich in de pezen en gewrichten kunnen ophopen. Hierdoor ontstaan pijnlijke jichtknobbels. De jichtknobbels zorgen meestal ‘s nachts voor pijnaanvallen, die soms dagen of zelfs weken kunnen duren.

Artrose

Klachten bij artrose

  • Pijnlijke en gevoelige gewrichten
  • Pijn en stijfheid worden erger bij activiteit, minder bij rust
  • Gezwollen gewrichten die moeilijk te bewegen zijn
  • Pijn en klachten worden langzaam erger
  • Ochtendstijfheid
  • Bij beweging knarsen de gewrichten

Zelf doen bij artrose

  • Om te voorkomen dat de gewrichten stijf worden, is veel bewegen en ook sporten belangrijk. Probeer dagelijks actief te zijn en veel te wandelen, te fietsen of te zwemmen.
  • Door warmte ontspannen de spieren zich en dat vermindert de pijn. Neem daarom geregeld een warm bad, warme douche, een warm kompres of gebruik een infrarood lamp.
  • Probeer ook overgewicht te voorkomen, omdat dit de gewrichten extra belast.
  • Het mineraal silicium, ook wel kiezelzuur genoemd, zorgt voor de aanmaak van een stof die kraakbeen beschermt. Silicium zit in gierst, haver, citrusfruit, groente, bamboe en heermoes.
  • Je beschermt je kraakbeen ook door volkoren graanproducten, thee en groente, zuivel, noten en vlees te eten.

Oorzaken van artrose

Als er te veel kraakbeen wordt afgebroken en te weinig nieuw kraakbeen wordt aangemaakt, wordt het kraakbeen dun en zacht. De krachten die op het gewricht staan, worden dan door het bot opgevangen. Dit kan hierdoor gaan vervormen, wat veel pijn veroorzaakt.
Lang werd artrose beschouwd als een onvermijdelijk onderdeel van het ouder worden. Inmiddels is duidelijk geworden dat artrose geen ouderdomsziekte is. Ook is artrose geen slijtage door zwaar werk of overgewicht; harde werkers zijn niet gevoeliger voor artrose dan mensen met een zittend beroep. Artrose is een reumatische ziekte op zichzelf. Er wordt aan een erfelijke oorzaak gedacht, maar het kan ook ontstaan na een gewrichtsontsteking of bij zwakke gewrichtsbanden.

Fibromyalgie

Klachten bij fibromyalgie

  • Pijnlijke, stijve spieren en gewrichten
  • Gevoelige spierknobbeltjes (vooral in nek en schouders)
  • Vermoeidheid en slapeloosheid

Zelf doen bij fibromyalgie

Er is geen echte behandeling voor fibromyalgie. Toch kunnen de onderstaande tips misschien helpen.

  • Mensen met fibromyalgie hebben veel baat bij het verbeteren van hun lichamelijke conditie en uithoudingsvermogen.
  • Kies een sport als zwemmen, rustig fietsen of wandelen.

Oorzaken van fibromyalgie

Er is nog geen officiële oorzaak voor fibromyalgie gevonden.

Tips & vragen

Artikelen in het dossier

Advertorial

“Ik word niet goed”

Deze woorden worden veelal gebruikt bij incidenten die zich afspelen op het toilet of na het gebruik van medicijnen. Veelal op vakantie, dikwijls onaangekondigd...

Advertorial

Menstruatiepijn | Ontspannen vrouw met thee

Overleef je menstruatie | 10 tips tegen menstruatiepijn

Elke maand menstrueren, betekent voor heel veel vrouwen elke maand een vermoeid gevoel, hoofdpijn en buikpijn. En o ja, ook nog bijzonder geïrriteerd worden...
Eet je lever gezond

Eet je lever gezond