Sauna & ontspanning

De sauna is ontspanning pur sang. Je komt er helemaal tot rust, verliest afvalstoffen en het verbetert zelfs je afweersysteem. Dit dossier staat daarom helemaal in teken van deze gezonde, warme ontspanning.

Algemeen | Stappenplan | Naakt in de sauna | Weerstand en Wellness | Voor het eerst naar de sauna | Artikelen in het dossier

Algemeen

Als we het over de sauna hebben, bedoelen we meestal de Finse sauna. Dit is een warme ruimte van hout, met houten banken, waar je op kunt liggen of zitten. De temperatuur kan variëren van 70 tot 100 graden, met een lage luchtvochtigheid van 10 tot 20 procent.

Waarom is de sauna zo gezond?

Naast dat je in de sauna even helemaal tot rust komt, zijn er nog meer redenen om vaker naar een wellness te gaan. Het is namelijk hartstikke gezond. Dit zijn de gezondheidsvoordelen op een rij:

Het verhoogt je weerstand. De sauna is niet alleen ontspannen, maar ook hard werken voor je lichaam. Je lichaamstemperatuur wordt door de warmte hoger, waardoor je kunstmatig koorts hebt. Hierdoor worden er extra afweerstoffen aangemaakt om ziekteverwekkers af te kunnen breken. Doordat je gaat zweten, verlaten de afvalstoffen van binnenuit het lichaam. Na de sauna is het belangrijk om het lichaam goed af te koelen, zodat de doorbloeding weer wordt geactiveerd.

Je kunt vrijer ademen. Veel mensen hebben in de herfst moeite met ademen. Een bezoek aan de sauna zorgt ervoor dat slijmvliezen tot wel zeven keer zo sterk worden doorbloed als normaal. Hierdoor wordt de ingeademde warme saunalucht zodanig afgekoeld dat ze te verdragen is voordat ze uiteindelijk in de longen terechtkomt. De oververhitte ademhalingsspieren ontspannen hierdoor en zullen de luchtpijpvertakkingen verwijden, zodat je merkt dat je vrijer kunt uitademen. Frequent saunagebruik zal geleidelijk de klachten verminderen.

Het maakt je ‘slimmer’. De sauna zorgt ervoor dat naast de ‘gelukstofjes’ adrenaline en noradrenaline ook acetylcholine vrijkomt. Deze neurotransmitter verbetert de informatiestroom tussen de afzonderlijke zenuwcellen in uw hersenen. Je geheugen wordt beter en je denkt sneller.

Het maakt gelukkiger. Recent onderzoek heeft aangetoond dat warmte genezend werkt tegen depressiviteit. Als je regelmatig in een sauna bent, voel je je waarschijnlijk minder vaak depressief.

Het is goed voor de doorbloeding. Door de warmte in de sauna, wordt de doorbloeding gestimuleerd.

Het helpt afvalstoffen afdrijven. Zweten zorgt ervoor dat afvalstoffen afgedreven worden. Daarom is het verstandig om tussen de saunagangen weinig te drinken, anders worden die afvalstoffen als het ware ‘verdund’ en scheid je er juist minder uit.

Het helpt tegen stress. Je hoofd even helemaal leeg maken, dat kan in de sauna. Door de warmte ontspannen je spieren, je bent even niet bereikbaar en je kunt de stilte opzoeken. Zoals ze in Finland zeggen: “Stap in de sauna en sluit de deuren naar de wereld.”

5 tips voor echte ontspanning

Alles in een wellness heeft als doel om volledig te ontspannen, zowel lichamelijk als geestelijk. Alleen is ontspannen niet altijd zo eenvoudig. Maar hoe je dat nou precies? Deze vijf tips helpen je daarbij.

1. Neem het moment echt voor jezelf. Laat alle zorgen voor die ene dag achter je en focus je alleen op deze dag.

2. Schakel alles uit wat af kan leiden. Dus telefoons, iPads en doe ook je horloge af. Let niet op de tijd, maar neem eens de tijd.

3. Gebruik geen parfum of crèmes, deze kunnen gaan irriteren. Juist een sauna of thermaalbad zuiveren de huid. Waardoor de huid open gaat staan.

4. Zorg goed voor de innerlijke mens. Probeer licht verteerbaar, maar wel gezond eten te nuttigen en doe dit twee uur voordat je de sauna of het bad in gaat.

5. Maak je agenda helemaal leeg voor deze dag. Dus plan geen afspraak voor in de avond, als je terug bent van de wellness.

Stappenplan

Stappenplan: rondje sauna

Wil je echt genieten van een dagje wellness, dan is het belangrijk om je goed voor te bereiden. Met deze acht stappen, heb je het perfecte rondje sauna:

Stap 1 – vooraf

Naar de sauna gaan met tijdsdruk werkt niet, reserveer daarom minimaal een halve dag in je agenda voor een rondje sauna. Neem een groot badhanddoek mee, waar je op kunt liggen en zitten en vergeet niet je badjas en slippers. Toch vergeten? Dan kun je dit eigenlijk altijd huren. Neem ook een handdoek mee voor na het douchen. Ga niet naar de sauna met een lege maag, maar nuttig ongeveer een uur van te voren geen zware maaltijd meer. Laat sieraden thuis en stop shampoo in je tas.

Stap 2 – douchen

Ben je omgekleed? Dan is het tijd om te douchen, want zo blijft de sauna hygiënisch. En als je je grondig afdroogt, kan je huid beter afkoelen in de sauna.

Stap 3 – voetenbad

Begin de dag met een voetenbad. Zo went je lichaam rustig aan de warmte.

Stap 4 – de sauna

Hoe hoger je in de sauna gaat liggen of zitten, hoe warmer het is. Houd hier daarom rekening mee. Ga op de gewenste hoogte liggen of zitten op je handdoek en zet ook je voeten op je handdoek. Je voeten zweten namelijk het meeste. Het verschilt per persoon hoe lang je in een sauna kunt blijven. Meestal is het na vijftien minuten verstandig om de sauna te verlaten, maar je kunt er natuurlijk op ieder moment uit gaan. Sta niet te snel op om duizeligheid te voorkomen.

Stap 5 – even afkoelen

Genoeg van de warmte? Haal even een frisse neus buiten of spoel het zweet af onder een (koude) douche. Je poriën sluiten zo ook meteen. Begin bij je onderbenen en ga langzaam omhoog. Als dit te heftig is, kun je ook kiezen voor een neveldouche.

Stap 6 – weer een voetenbad

Warm je lichaam na het afkoelen voorzichtig weer op met een voetenbad. Je begint dus weer aan het begin.

Stap 7 – tussendoor

Neem tussendoor een massage, beautybehandeling, eet een lichte maaltijd of zoek een stille ruimte op om een boek te lezen.

Stap 8 – warme douche

Bij elke saunagang is het belangrijk ‘koel’ te eindigen, door een wandeling buiten of een paar rondjes zwemmen in het zwembad. Maar als je naar huis gaat is dat helemaal belangrijk. Stap niet met een verhit hoofd in de auto! Eindig rustig en ontspannen en douche nog even op een normale, niet te warme temperatuur.

Naakt in de sauna

Voor de meeste mensen is de drempel om naakt naar de sauna te gaan groot, terwijl je 95 procent van de tijd een badjas of handdoek draagt en dus helemaal niet naakt bent. De eerste tien minuten zijn misschien wennen, maar dat gevoel verdwijnt bij de meeste mensen snel.

Waarom naakt naar de sauna?

Dat je naakt in een sauna bent, is vooral omdat dit de gewoonte is in de landen waar veel mensen van oudsher naar de sauna’s en badhuizen gaan. In Finland, Turkije en Hongarije: naakt in de sauna is de norm. In Nederland zijn we niet opgevoed in deze traditie en is naakt helaas vaak een drempel om naar een resort te gaan. Om die reden zijn in bijna alle wellnessresorts speciale dagen waar je gewoon je badkleding kunt dragen. En soms is de stap na zo’n dag naar een ‘naaktdag’ kleiner.

Weerstand en Wellness

Regelmatig bezoek aan de sauna zorgt voor meer dan alleen ontspanning en rust. Het is ook heel bevorderlijk voor de gezondheid, door de wisselwerking van opwarmen en goed afkoelen. Regelmatig saunabezoek werkt weerstandverhogend, waardoor het lichaam minder vatbaar wordt voor virussen en bacteriën.

Weerstand verhogen

In een sauna moet het lichaam hard werken. Door de verhoogde lichaamstemperatuur, wordt je lichaam kunstmatig naar een koortsniveau gebracht. Het lichaam zal hierdoor extra afweerstoffen aanmaken om ziekteverwekkers af te kunnen breken. De verhoogde lichaamstemperatuur zorgt ervoor dat je gaat zweten en de afvalstoffen van binnenuit uit het lichaam vloeien. Er is geen betere reiniging denkbaar dan reiniging van binnenuit. Na de sauna is het belangrijk om het lichaam goed af te laten koelen, om zo de doorbloeding te activeren.

Artikelen in het dossier

Advertorial

Doorbreek de vicieuze cirkel van stress en eten

We eten allemaal wel eens te veel. Soms heeft overmatig eten niets meer te maken met iets erg lekker vinden. Dan wordt eten gebruikt...

De 3 beste oefeningen voor je bekkenbodemspieren

Sterke bekkenbodemspieren voorkomen urineverlies, verbeteren je houding en maken seks zelfs spectaculairder. Reden genoeg dus om ze te trainen! Lees hier drie oefeningen voor...
Eet je lever gezond

Eet je lever gezond