Wij Nederlanders zijn Europees kampioen zitten. Op een gemiddelde werkdag zitten we maar liefst 6,8 uur. Tel daar een eentonige houding en weinig frisse lucht bij op en je (kantoor)baan klinkt een stuk minder rooskleurig. Wil je je werkdag gezonder maken? Start dan vandaag nog met deze vier gezonde werkgewoontes.

1. Een lunchwandeling maakt verschil

De titel ‘Europees kampioen zitten’ maakt al duidelijk dat meer bewegen geen overbodige luxe is. Een lunchwandeling heeft veel voordelen. Het verhoogt de activiteit van het hersengebied dat stress remt, je krijgt een betere doorbloeding, je denkvermogen neemt toe en je hersenhelften communiceren beter met elkaar. Steve Jobs was niet voor niets fan van wandelende overleggen. Wandelen maakt je creatiever, alerter en slimmer.

2. Zoek stress op

Stress opzoeken? Dat klinkt tegenstrijdig. In het boek ‘De 10 gezondste werkgewoontes’ lees je dat je juist meer mentale kracht krijgt door kortdurend stress op te zoeken. Door doelen te stellen, jezelf uit te dagen en je professioneel te ontwikkelen. Het is alleen belangrijk dat je daarna weer ontspant. Je mentale spier werkt namelijk net zoals als een gewone spier.

3. Doe één ding tegelijk

Meerdere dingen tegelijk doen, lijkt tijd te besparen. Niets is minder waar. Het verdelen van je aandacht zorgt voor mentale overprikkeling en vaak minder goede prestaties. Door één ding tegelijk te doen, nemen je prestaties toe en voel je je ook meteen relaxter. Wat je hierbij helpt: op een vaste tijd op je e-mail reageren. Kies bijvoorbeeld voor een moment dat je mentale energie laag is. Zet je telefoon op vliegtuigstand en zet je e-mailreminder uit.

4. Bepaal eerst je prioriteiten

Ga niet als een kip zonder kop aan je kilometerslange to-do list werken, maar bepaal eerst je prioriteiten. Als je prioriteiten stelt, ben je bezig met de zwarte piste van je mentale vermogen. Je concentreert je op het begrijpen van nieuwe ideeën, het onthouden van zaken en het nemen van besluiten. Begin je dag daarom met het beschrijven van drie prioriteiten, het liefst in de ochtend, als je gesport hebt of net gemediteerd. Maak je prioriteiten visueel voor meer innerlijke rust en evalueer je prioriteiten voor de lange en de middellange termijn wekelijks vijf minuten.

Benieuwd naar nog meer gezonde werkgewoontes? Lees het boek ‘De 10 gezondste werkgewoontes’ van Rogier van Hoorn.