<-- NIET ACTIEF -->

De goede lichaamshouding die we als kind allemaal hadden, kunnen we terugkrijgen door je bewust te zijn van je houding. Deze vier simpele oefeningen helpen je bij een goede houding, soepele spieren en gewrichten en zorgen voor minder pijn.

Een verkeerde houding kan leiden tot overbelasting van spieren en allerlei klachten. Het is dus belangrijk je bewust te zijn van je houding. Er zijn verschillende aandachtspunten als we het hebben over een goede houding.

  1. Betere houding: verdeel je gewicht gelijk
    Staan is belangrijk, maar gaat vaak verkeerd. Als je een goede lichaamshouding hebt, is het gewicht van je lijf gelijk verdeeld over je beide voeten. Zo sta je stabiel. Sta daarom altijd met twee voeten op de grond, verdeel je gewicht gelijk en buig iets je knieën.

  2. Sterke rug: gebruik je bekken
    Ga met opgetrokken benen op de grond liggen met je knieën op heupbreedte uit elkaar en de voeten plat op de grond. Druk de onderrug tegen de grond en kantel het bekken door de bilspieren aan te spannen, maar zonder de billen van de grond te tillen.

  3. Een soepele nek
    Houd het hoofd rechtop en buig het opzij met een oor naar de schouder, tot je het aan de andere kant van de hals voelt rekken. Breng het hoofd terug naar het midden, wacht even en buig het hoofd naar de andere kant. Houd bij deze oefening de schouders laag.

  4. Dit maakt lenig
    Zet je voeten op heupbreedte uit elkaar. Breng in een vloeiende beweging de ene hand naar de andere voet. Laat de andere arm daarbij achterwaarts omhoog zwaaien. Ga weer rechtop staan en herhaal de oefening met de andere hand. Hoe vaker je oefent, hoe gemakkelijker je de voet kunt aanraken. Probeer de knieën zo gestrekt mogelijk te houden.