Yoga ontspant – dat weet iedereen. Door je te concentreren op je ademhaling, daalt de hartslag en nemen stressgevoelens af. Maar yoga doet meer. Veel meer! Lees hier 8 onverwachte effecten van yoga – die er geheid voor zorgen dat jij wat vaker je yogamat uitrolt.

1. Een gespierder lichaam

Net zoals er houdingen zijn voor soepelere gewrichten, zijn er ook yogaoefeningen voor een strakker lijf. Poweryoga verbetert de conditie en helpt om spiermassa op te bouwen. De krachtige en fysieke oefeningen die bij deze yogavorm worden gedaan, geven een energiek gevoel. Plus, poweryoga versterkt het hart en heeft  een gunstig effect op de hormoonhuishouding.

2. Minder hoofdpijn

Hoofdpijn heeft vaak te maken met spierspanningen in de nek. Bloed kan daardoor minder goed naar het hoofd toestromen. En yoga kan jou wel eens van deze vervelende pijn afhelpen. Zo kan de hoofdrol – nee, niet de koprol – hoofdpijn verlichten. Zo doe je die: kijk met je hoofd naar beneden. Beweeg je hoofd langzaam naar rechts en ga weer terug naar het midden. Maak een stop en ga verder naar links. Herhaal deze oefening een paar keer.

3. Meer inzichten en creativiteit

Yoga heeft alles te maken met bewustwording; je wordt je bewust van je lichaam, maar ook van je denkwijze. Waar komen je gedachten vandaan, zijn ze wel juist en wat doen ze met je lijf? Zodra je door hebt hoe je gedachtegang werkt, ontstaat er meer afstand. De kans op nieuwe ideeën en inzichten neemt daarmee toe.

4. Minder menstruatiekrampen

Last van buikkrampen tijdens de menstruatie? Ook hier zijn yogaoefeningen voor. De sfinx- en apanasa-houding zijn goed tegen kramp in de onderrug.

Ga bij de sfinx-houding op je buik liggen. Leun met je bovenlichaam op je onderarmen en strek je hoofd zo ver mogelijk naar het plafond toe. Beweeg je hoofd langzaam van links naar rechts met in het midden een stop.

Voor de apanasa-houding ga je op je rug liggen met opgetrokken benen. Houd je benen vast met je armen en probeer je onderrug zo ver mogelijk de grond in te drukken. Je kunt deze oefening ook met je voeten tegen de muur doen.

5. Soepelere gewrichten

Niet door gym, maar juist door yoga word je soepeler. Yin yoga is bijvoorbeeld een vorm van yoga waarbij houdingen langer worden aangehouden om het bindweefsel te rekken. Je gewrichten worden daardoor beweeglijker en leniger. De maansikkel-houding versterkt en strekt de beenspieren.

Oefening: zet één been naar achteren en houd je handen in elkaar gevouwen boven je hoofd. Probeer de hiel van het achterste been naar beneden te duwen. Met je voorste been zak je iets naar beneden. Let op je ademhaling en wissel na een paar minuten af van been.

6. Betere doorbloeding

Bewegen tijdens yoga is goed voor de doorbloeding. Vooral bij bikramyoga verbetert de bloedsomloop. Bikramyoga wordt gedaan in een warme ruimte van zo’n 38 tot 40 graden Celsius. In ongeveer negentig minuten komen 26 oefeningen voorbij. De warmte helpt ook om de nek en rug los te maken. Voor mensen met een zittend beroep, kan bikramyoga daarom heel geschikt zijn.

7. Mooiere huid

Stress beschadigt de gezonde cellen in ons lichaam. Hierdoor heb je sneller last van huidveroudering en kun je puistjes krijgen. Yoga gaat stress te lijf, waardoor je indirect een mooiere en gezondere huid krijgt. Het verminderen van stress doe je concreet met meditatie – hiermee leer je je stressvolle gedachten en spanningen los te laten. Maar meditatie vermindert niet alleen stress, het verhoogt ook je concentratievermogen en je productiviteit.

8. Dieper slapen

Door het diepe ontspanningsgevoel dat yoga oproept, leer je beter in slaap te vallen. Yoga nidra (slaapyoga) is belangrijk bij het oplossen van slaapproblemen. Er wordt zelfs beweerd dat een uurtje yoga nidra gelijk staat aan vier uur slaap. Om rustig in slaap te vallen, kun je in de Savasana gaan liggen. Je ligt hierbij op je rug met je armen en benen gespreid. Ontspan je spieren één voor één, van top tot teen.

Lees meer over yoga »