Sporten hoort bij een gezonde leefstijl. Het wordt ons met de paplepel ingegoten. Terwijl je begint met sporten en denkt goed bezig te zijn, geeft de weegschaal een ander signaal. Je gewicht neemt toe! Huh … hoe kan dat? We geven 6 redenen die je (bijna) allemaal kunt voorkomen.

Aan de ene kant is het normaal dat je aankomt als je begint met sporten (echt!). Maar negen van de tien keer is er meer aan de hand. We geven je 6 redenen waarom je aankomt als je begint met sporten.

Je lichaam is een wonder

Wanneer je naar een actiever leven gaat, gaat je lichaam meer glycogeen opslaan. Glycogeen is eigenlijk de energieopslag in je lichaam. Als je begint met sporten, heb je meer energie nodig. Maar het vergroten van de opslagplaats voor glycogeen neemt tijd in beslag. Als de voorraden vol zitten, zal het lichaam de rest opslaan als vetweefsel. Er kan dan in totaal meer worden opgeslagen, maar je kunt wel aankomen in gewicht. Geen zorgen: dat is tijdelijk. Je lichaam heeft tijd nodig om zich aan je nieuwe leefstijl aan te passen.

Lekkere, maar ongezonde snacks zijn je nieuwe vriend

Mensen hebben na het sporten last van het ‘rebound effect’; als beloning voor het meer bewegen, trakteren mensen zichzelf op een calorierijke snack. Dat je vaak honger krijgt van inspanning, helpt daar niet bij. Probeer dit te vermijden en te kiezen voor eiwitrijke voeding, zoals een bak kwark of een eiwitrijke koek. Daar heeft je lichaam nu veel meer aan dan aan die aanlokkelijke zak snoepjes.

Je calorieënteller is gesaboteerd

Met sporten verbrandt je calorieën, maar misschien niet zoveel als je denkt. Calorieëntellers zijn namelijk niet zo eerlijk. Ze zijn niet op de persoon die ‘m gebruikt afgestemd en geven een gemiddelde weer. Bovendien zijn er zoveel variabelen die je verbruik beïnvloeden. Ga dus niet te veel af op de calorieënteller.

De winst van sporten is klein

Dat brengt ons op het volgende: een vrouw verbrandt gemiddeld 2000 kilocalorieën per dag. Bij een man ligt dat op 2500 kilocalorieën. Na een half uur hardlopen (en vijf kilometer verder) ben je ongeveer 350 kcal kwijt. Om één kilo vet kwijt te raken moet ik 7000 kcal verbranden. Goed, dat zet dus niet echt zoden aan de dijk. Daarnaast verbruik je in rust ook energie, waardoor het verschil kleiner is dan je misschien denkt.

Na het sporten ga je op de energiezuinige stand

Vind jij dat je na het sporten best met de auto naar huis kunt? Dat je ‘s avonds binnen kunt blijven? De bank je beste vriend is? En onderuitgezakt de beste zithouding is? Het verhoogde energieverbruik tijdens het sporten wordt vaak gecompenseerd door een verlaagd energieverbruik na het sporten. Dat schiet natuurlijk niet op.

Je bouwt spiermassa op

Het opbouwen van spiermassa gaat niet snel, maar de juiste training (en goede voeding!) kan zorgen voor extra spiermassa. Geen gewichtsverlies hoeft dus niet te betekenen dat er geen winst is behaald. Kijk dus ook eens in de spiegel. Misschien zie je dan wel een slankere taille of gespierder lichaam en weet je dat je goed bezig bent.