Beweging verbetert veel functies van je brein: je onthoudt beter, zit lekkerder in je vel en kunt je beter focussen. Maar zijn alle sporten ook even goed? Kun je beter je hardloopschoenen aantrekken of gestrekt op een yogamatje liggen? Een zoektocht naar de beste work-out voor je brein.

De voordelen van bewegen op het brein zijn veelvuldig. Door de aanmaak van nieuwe zenuwcellen en bloedvaten groeien verschillende hersengebieden in volume. Zo krijgt het geheugen een boost, en je gemoedstoestand en concentratie verbeteren.

Om dit effect te bereiken, moet je proberen minstens te voldoen aan de zogenaamde ‘nationale beweegnorm’. Dat is minimaal 150 minuten per week (30 minuten op vijf dagen) matig intensieve fysieke activiteit leveren. Voor een goed hartvaatstelsel is het advies om driemaal per week 20 minuten intensief te bewegen, oftewel te sporten.

Beter geheugen: hardlopen of krachttraining?

Is iedere dag ploeteren met gewichten in de sportschool beter voor je brein dan gewoon normaal wandelen of fietsen? Het antwoord is ja én nee.

De effecten van bewegen op het brein zijn veelal onderzocht met cardiotraining, zoals hardlopen, stevig wandelen of fietsen. Maar er zijn ook wat onderzoeken naar krachttraining. Zo laat de Universiteit van Sao Paulo (Brazilië) in een onderzoek zien dat krachttraining ook het brein boost, maar via een ander moleculair mechanisme dan cardiotraining. Uit onderzoek van de Universiteit van British Columbia (Canada) blijkt dat je door krachttraining beter kunt associëren, redeneren en multitasken. Na cardiotraining kun je beter op woorden komen.

Daarentegen onderzocht de Universiteit van Jyvaskyla (Finland) welke sport nu het beste voor je geheugen is: krachttraining, High Intensity Interval Training of hardlopen. Daarbij kwam hardlopen het beste uit de test, omdat de productie van een bepaald stofje zorgt voor verhoging van de aanmaak van nieuwe zenuwcellen. Andere sporten deden dat niet, of veel minder. Één kanttekening: het Finse onderzoek werd uitgevoerd bij dieren, en niet bij mensen.

Train je gehele geheugen

Maar wat is nu beter – kracht of cardio? De combinatie! Onderzoek van de Rijksuniversiteit in Groningen laat zien dat een combinatie van krachtraining en cardiotraining het beste is voor je geheugen.

Er zijn ook geluiden vanuit de wetenschap dat activiteiten waarbij je je zowel fysiek als mentaal inspant, een hogere impact op het brein hebben dan alleen fysieke beweging. Zo zou je bijvoorbeeld beter kunnen gaan dansen of aan aerobics doen, dan heel hard te gaan fietsen of hardlopen. Zo gebruik je bij dansen verschillende hersengebieden, zoals coördinatie, ritme en strategie.

Word je gelukkiger van hardlopen of yoga?

Bewegen heeft een positieve invloed op je mentale gezondheid. Het verbetert je gemoedstoestand, maar wel op een verschillende manieren. Zo kun je je na een harde training ‘high’ voelen. We dachten altijd dat dit kwam door de endorfines die door je lijf gieren; onze eigen feel good drugs. Maar onderzoekers denken nu dat het ook te maken heeft met het lichaamseigen systeem voor cannabinoïde stoffen. Wanneer dit zogenaamde endocannabinoïde systeem aangezet wordt, kan het zorgen voor een aangenaam en pijnloos gevoel.

Het doel van yoga is om je te doen ontspannen en hiermee zet je ook de relaxatie respons van je lichaam aan. Onderzoek van het ziekenhuis in Massachusetts (Verenigde Staten) liet zien dat het gebied in de hersenen dat stress en angst verwerkt kleiner wordt door yoga. Hierdoor heeft yoga zelfs potentie als behandeling voor depressies.

Het beste bewegingspatroon voor je brein – dat recept is nog niet gevonden, maar het is in ieder geval een gevarieerd bewegingspatroon. Iedere sport draagt positief bij aan een gezond brein. Vul die 150 minuten (of meer!) met zowel cardio- als krachttraining, en ga een keer lekker dansen of ontspannen met yoga . Maar pas op! Ga niet te onregelmatig bewegen, waarbij je de ene week één dag naar yoga gaat en de andere week vier dagen gaat hardlopen. Zorg dus voor regelmaat om je lichaam en je brein in beweging te houden!