<-- NIET ACTIEF -->

Dat mannen over het algemeen fysiek sterker zijn, is geen verrassing. En dat ze daarom beter zijn in hardlopen, rugby en kogelstoten – dat klopt ook. Maar er zijn ook sporten waar vrouwen juist beter in zijn. En: soms kunnen we juist veel leren van de mannen. Wij geven je de beste oefeningen voor een gespierder lichaam, zodat je beter wordt in iedere sport.

In de meeste sporten zijn mannen echt beter dan vrouwen. Zo ligt het record kogelstoten bij mannen een stuk verder en maak je als vrouw (bijna) geen kans bij gewichtheffen. Maar er zijn ook sporten waar je als vrouw meer aanleg voor hebt. En we kunnen veel leren van onze mannelijke, sportende collega’s.

Yoga

Het is een fabel dat je voor yoga alleen lenig moet zijn. Naast flexibiliteit is kracht juist een vereiste voor de meeste houdingen. Maar vrouwen hebben een voorsprong op mannen, omdat ze van nature langere en flexibelere spieren hebben. Ben je ook gespierd en heb je veel doorzettingsvermogen? Dan is yoga voor jou zeker eenvoudiger.

Buikdansen

Ooit een man zien buikdansen? Waarschijnlijk niet. En daar is een reden voor. Niet alleen is het als man een stuk lastiger om geschikte kleding te vinden, ook schijnt het voor mannen lastiger te zijn om deze sensuele bewegingen te maken.

Turnen

Bij turnen is het vaak een nek-aan-nekrace tussen mannen en vrouwen. Ook zijn de prestaties lastig te vergelijken, omdat de jury cijfers geeft. Wat weten we wel? Dat vrouwen meer aanleg hebben voor de lenige onderdelen bij turnen. Ringzwaaien is voor mannen meestal eenvoudiger.

Touwtje springen

Op het schoolplein, de camping of in de tuin. De kans is groot dat je vroeger meer geoefend hebt met touwtje springen dan je mannelijke klasgenootjes. Kortom: jij bent er beter in!

Maar deze lichamelijke voordelen heeft de sportende man:

  • Het is heel logisch, als lange man kom je een stuk makkelijker bij het net, de korf of de basket. Natuurlijk heb je als lange vrouw hetzelfde voordeel.
  • Tijdens het sporten hebben je spieren genoeg zuurstof nodig. Omdat mannen een grotere longinhoud hebben dan vrouwen, hebben ze dus een voordeel.
  • Mannen hebben nou eenmaal minder brede heupen dan vrouwen. Dat maakt het lichaam van de vrouwen minder geschikt om snelheid te maken. Daarom zijn mannen vaak ook snellere hardlopers.

Wat kunnen wij van mannen leren?

Mannen en vrouwen sporten op een andere manier. Het leuke is dat wij bij de mannen kunnen afkijken en zo een graantje meepikken. Dit kun je leren van sportende mannen:

  • Maak je niet druk om je uiterlijk » Verrassing: van sporten ga je hijgen, zweten en krijg je een rood hoofd. En soms trek je een vreemd gezicht. Verrassing twee: dat is helemaal niet erg. Zwetende mannen zijn aantrekkelijk, dus zwetende vrouwen ook!
  • Train je spieren » Vrouwen zijn vaak flexibeler, maar mannen hebben een voorsprong qua spiermassa. Ze doen vaker aan krachttraining, waardoor hun spieren alleen maar groter worden. Ook vrouwen kunnen spiermassa kweken en dat is goed voor de gezondheid van je lichaam. Hup, til die gewichten maar een paar keer op!
  • Niet treuzelen, maar gaan » Je moet de was nog doen, de tuin harken of iemand bellen. Mannen zijn daarin een stuk minder moeilijk. Is het ‘sportdag’? Dan gaan ze gewoon! En waarom ook niet: je krijgt er energie van en je wordt vrolijk. Kun je daarna nog in de tuin aan de slag…
  • Wees competitief » Mannen zijn meer competitiegericht dan vrouwen. Vooral als het gaat om directe competitie met anderen. Maar hé, je sportmaatjes worden echt niet boos als jij eerder de eindstreep haalt.

De beste oefeningen voor een gespierder lichaam

Er wordt vaak gedacht dat krachtraining zorgt voor grote spierballen en het lichaam van een bodybuilder. Gelukkig is dat niet waar. Het geeft je wel voordeel bij de meeste sporten en een sterk lichaam helpt je blessures en chronische klachten te voorkomen. Dat maakt het tot een win-win-situatie. Deze oefeningen kun je thuis doen:

Jump squat (voor gespierde bovenbenen en billen): Zet je voeten op schouderbreedte van elkaar. Zak door je benen, totdat het lijkt alsof je op een stoeltje zit. Spring vervolgens krachtig omhoog en land voorzichtig weer op je voeten. Herhaal deze oefening tien keer.

Single leg glute bridge (voor een gespierde buik en rug): Lig plat op de grond, buig je knieën en breng vervolgens je heupen omhoog. Strek langzaam één been uit en herhaal dit met je andere been. Doe dit vijf keer per been.

Donkey kicks (voor gespierde billen en een sterke hamstring): Bij deze oefening schop je als een ezel. Ga op je handen en knieën zitten. Begin met je rechterbeen en til die op in een hoek van 90 graden. Schop je been omhoog. Houd je voetzool hierbij goed naar boven gericht. Wissel na een minuut af met je andere been.

Om yoga te doen, hoef je niet de deur uit. Wil je beginnen met yoga? In dit boek leer yoga doeltreffend te gebruiken tegen rugpijn, allergieën en meer.

Yoga helpt »