<-- NIET ACTIEF -->

zeAls we aan topsport denken, denken we aan hard trainen en een streng dieet. Maar klopt dat idee eigenlijk wel? Topsporters zijn ook gewoon mensen die af en toe een lekkere snack willen, toch? Topzwemster Maud van der Meer vertelt gezondNU over haar liefde voor toetjes en of ze wel eens een cheat day heeft.

Elke dag staat ze om tien over half zeven op, laat ze haar hond uit en maakt ze hetzelfde ontbijt: koffie en kwark met havermout. Maud, die afgelopen zomer op de olympische spelen zwom, volgt geen speciaal dieet. Wel heeft ze een eetschema die om haar training heen is gebouwd: “Na het ontbijt ga ik naar het zwembad, waar om acht uur de training begint. Die duurt tweeënhalf uur. Na die training neem ik meestal een banaan. Op maandag en vrijdag hebben we daarna ook nog een uur tot anderhalf uur krachttraining. Om half één ga ik lunchen, bijvoorbeeld met een broodje of een maaltijdsalade. Het ligt er maar net aan waar ik zin in heb. Daarna ga ik ongeveer een uur slapen. Als ik wakker word, eet ik een stukje fruit, dat is zo rond half drie. Om kwart voor vier drink ik een kop koffie en eet ik weer wat kwark. Dan gaat vanaf vijf uur de training weer verder tot zeven uur.”

Dat klinkt als een strak schema, mag je daar wel eens van afwijken?

“O, ja hoor. Ik ben uiteindelijk ook gewoon een mens en ik heb net als iedereen wel eens zin in chocola, een koekje of frietjes. ’s Avonds bij een film neem ik nootjes en als ik naar de bioscoop ga, eet ik ook gewoon popcorn. Wel denk ik na of wat ik eet en drink helpt bij mijn herstel. Alcohol en suikers dragen niet bij aan betere prestaties. Daarom drink ik eigenlijk nooit meer frisdrank. Als ik het wel drink, merk ik dat ik het niet eens meer lekker vind. Ook alcohol drink ik zelden, na een aantal wijntjes voel je al heel snel het effect op je lichaam. Al moet ik zeggen dat we na een groot toernooi wel wat bier drinken.”

Wat is jouw guilty pleasure?

“Toetjes. Daar heb ik echt een zwak voor. En dan vooral de toetjes waar chocola in zit. Chocoladetaart, brownies of die cakejes waar gesmolten chocola uit loopt als je ze opensnijdt. Heerlijk! Als ik weet dat ik uit eten ga, eet ik expres de dagen van te voren wat minder snacks. Vaak neem ik dan ook geen voorgerecht, zodat ik extra van het toetje kan genieten.”

Heb je wel eens écht een cheat day?

“Vooral in de vakantie wijk ik af van mijn ritme, maar zelfs dan probeer ik vijf of zes maaltijden in te plannen zodat ik regelmatig eet. Een pizza gaat er dan echt wel in of ik maak een uitje naar de snackbar. Natuurlijk zijn er dagen waarop alles mis gaat, waardoor ik zin heb in iets ongezonds. Dan komt ook bij mij de chocolade uit de kast. Echt hele dagen waarop ik ongezond eet zijn er niet. Geen echte cheat day dus. Meestal is mijn versie van ongezond nog steeds niet écht heel ongezond. Balans is voor mij het belangrijkste. Ik weet dat ik niet elke week een hele zak chips leeg kan eten, omdat mijn prestaties dan gewoon verslechteren. Maar ik gun mezelf af en toe echt wel een stukje chocola. Als ik super streng zou zijn voor mezelf en alleen zou focussen op gezond eten zou er sowieso een moment komen waarop ik het hele dieet overboord gooi. Jezelf voor altijd iets lekkers ontzeggen, houd je nooit vol.”