<-- NIET ACTIEF -->

Linda de Mol trommelde afgelopen week heel Nederland op om samen met haar af te vallen. Haar afvalrace kun je volgen in openhartige vlogs: LINDA.LIJNT. Toch begint de echte kilostrijd meestal pas na een dieet. Want kilo’s eraf krijgen, is voor veel mensen niet het probleem. Alleen hoe houd je deze kilo’s eraf ná een dieet? Wij delen het geheim.

Minder eten, niet meer snaaien en meer sporten. Dat is het plan van Linda de Mol de komende zes weken. Klinkt goed, alleen hoe houd je deze kilo’s eraf na deze zes weken? Nou zo:

De slanke som van kleine bewegingen

Wie meer energie verbrandt dan energie binnenkrijgt, valt af. Genoeg blijven bewegen is daarom een must. Mensen die alles kunnen eten zonder aan te komen, blijken vaak actiever dan ze denken. En dan hebben we het niet over marathons lopen of andere grootse sportprestaties. Het geheim zit in alledaagse bewegingen.  In de som van al die kleine bewegingen, soms te klein om je er bewust van te zijn. De fiets pakken voor een boodschap, eerder uit je bed komen, je niet door een beetje wind of regen tegen laten houden als je de fiets wil pakken, even naar de printer lopen en niet zittend vergaderen, maar staand.

Dit zijn microbewegingen

Microbewegingen zijn subtiele spieroefeningen waarbij je bepaalde spieren een paar seconden tot enkele minuten aanspant. Het idee is dat je op deze manier de hele dag korte workouts doet, zonder dat je al te inspannend bezig bent. Het kost je dus geen extra tijd en je hoeft er niet voor naar de sportschool. Zelfs als je een zittend bestaan hebt, kun je deze bewegingen uitvoeren.

Meer bewegen is altijd een goed idee. Voeg je daar microbewegingen aan toe, dan houd je je lijf nog meer in beweging en verbrand je ongemerkt heel wat meer calorieën. Enkele microbewegingen: span regelmatig je buik- en bilspieren aan, bijvoorbeeld voor de tv, achter je laptop of als je bij de kassa staat te wachten. Doe een paar squats als je aan het koken bent. Of beweeg je voeten tijdens een vergadering. Let er wel op dat je niet storend bent voor anderen.

Inspiratie voor méér microbewegingen:

  • Zet een kookwekker aan als je achter de computer zit. Door na een halfuur even je benen te strekken en bijvoorbeeld een glas water te halen, kom je weer in beweging.
  • Leg de afstandsbediening verder weg. Kom telkens van de bank om te zappen.
  • Neem verplicht de trap. Kies niet voor de roltrap of lift, maar neem de trap. Een handige manier om meer te bewegen, helemaal als je in een appartement woont of werkt op de tweede etage.
  • Ga lunchwandelen. Maak een kleine wandeling tijdens je lunchpauze.