<-- NIET ACTIEF -->

Hoe zorg je ervoor dat je gaat sporten, ook – of juist – als je geen zin hebt? Die vraag stelden we aan verschillende psychologen. Ze vertellen hoe zij zichzelf van de bank krijgen en waarom dat werkt. Wie weet werken deze originele adviezen voor jou ook. Want iedereen kan wel eens wat extra hulp gebruiken.

Sporten maakt vrolijk, geeft energie, zorgt voor een betere weerstand. Maar dan moet je jezelf wel eerst van de bank afkrijgen. En dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe doen psychologen dat? We vroegen het en kregen verrassende antwoorden.

Hoe krijgen psychologen zichzelf tóch aan het sporten?

Marcelino Lopez, schrijvend psycholoog: “Ik ga het liefst naar sportscholen met een fijne sauna – vooral in de winter. Eenmaal daar, moet ik van mezelf eerst minstens een half uur sporten. Ik moet die sauna wel verdiend hebben. Ben ik eenmaal bezig, dan wordt een half uur sporten al snel een uur. Eigenlijk doe ik niets anders dan mezelf belonen en een routine ontwikkelen. En dat werkt.”

Rebecca Warner, GZ-psycholoog en cognitief gedragstherapeut: “Ik zorg er vooral voor dat ik fit blijf door iets te doen wat bij mijn leefstijl- en patroon past en maak daar een gewoonte van. En, ik schrijf me elk jaar in voor een hardloopwedstrijd. Dat is voor mij de stok achter de deur om op tijd te beginnen om met enige regelmaat te trainen. Want, ik wil lachend over de finish. Wat ook kan helpen: schrijf de voordelen op van sporten. Die kun je er dan bij pakken als je moeilijk van de bank komt.”

Suzie Geurtsen, gedragspsycholoog bij D&B: “Ik maak het altijd zo makkelijk mogelijk voor mezelf. We hebben namelijk een natuurlijke voorkeur voor gemak (the law of least effort). Kort gezegd: hoe makkelijk je gedrag maakt, hoe groter de kans dat mensen het vertonen. Bij mij werkt het goed om van tevoren in te plannen hoe laat ik waar ga sporten en om mijn sportkleren en ingepakte tas alvast klaar te leggen.”

Suzanne van der Wees, arbeid- en gezondheidspsycholoog bij De Bel & Co: “De beste manier voor mij: mijn sportkleding aantrekken. Gewoon beginnen, dus. Of ik dan een uitgebreide of korte sessie doe, snel of langzaam ga, dat maakt niet uit. Ik heb in ieder geval gesport en voel me daarna altijd beter. Vroeger liep ik regelmatig hard, maar op den duur moest ik er niet meer aan denken. Ik ben toen gaan touwtjespringen. Vind je een oefening of sport niet meer leuk, vervang het dan. Touwtjespringen is voor mij een speelse manier van cardio, plus je behaalt in minder tijd hetzelfde resultaat. Een dubbele bonus!”

Wil je meer lezen over hoe je makkelijker kunt bewegen? Lees het dossier »

Lees meer over dit onderwerp