<-- NIET ACTIEF -->

Traplopen is een makkelijke manier om te bewegen en goed voor je bloeddruk, zegt het Diabetes Fonds. Maar is dat ook zo? De redactie van gezondNU testte het uit. Mét bloeddrukmeter om de pols renden vrijwilligers de trap op en af. Wat betekende dit voor hun bloeddruk en hartslag? Daalde de bloeddruk echt na traplopen?

Wie genoeg beweegt, kan de kans op diabetes type 2 met vijftig procent verkleinen. Het Diabetes Fonds start maandag 29 september daarom met de Nationale Traploopweek.

Een hoge bloeddruk komt twee keer zo vaak voor bij mensen met diabetes. En hoewel bewegen goed is voor mensen met diabetes en een hoge bloeddruk, geldt dat feitelijk voor iedere Nederlander. Vandaar dat het Diabetes Fonds de aandacht richt op een makkelijke manier om meer te bewegen: traplopen.

Wanneer is je bloeddruk optimaal?

Voordat we beginnen aan onze korte ‘traploop’ workout, meten we, de vier testers van gezondNU, onze bloeddruk en hartslag. Een optimale bloeddruk is 120/80, maar hoe is het bij ons gesteld? Wat blijkt; geen reden tot paniek. Gemiddeld genomen hebben we een bloeddruk van 115/70. De hartslag ligt tussen de 65 en 95.

Bloeddruk na traplopen

Onze blikken zijn gericht op twintig stalen traptreden. Zal er iets gebeuren met de bloeddruk als we de trap één keer op- en aflopen? Iedereen loopt op zijn dooie gemakje naar beneden – tree voor tree -, om vervolgens weer terug te komen. Geen zweetdruppeltje, geen gehijg en geen drang naar water.

Hoewel niemand het gevoel heeft iets te hebben gedaan (“wat is dit saai zeg”), blijkt er wel een verschil met de eerdere meting. De bloeddruk, vooral de onderdruk, is bij iedereen lager: 113/61. Ook ons hart heeft goed gewerkt, maar liefst 128 slagen per minuut.

Sprintje trekken?

Met deze informatie in het achterhoofd, gaan we eens flink rennen. Wat gebeurt er dan met onze bloeddruk? Een voor een rennen we in sneltreinvaart de trap af en daarna weer op. Het is een oorverdovend kabaal. Voeten stampen op de stalen traptreden en al snel vormen zich blosjes op de wangen. Terwijl we lachen, meet iemand anders met een bloeddrukmeter de pols. We kijken  verwachtingsvol naar de meting; 106/61, hartslag 128. Zo zie je maar; twintig treden op- en afrennen heeft al nut om de bloeddruk een klein beetje te verlagen.

Daarom is traplopen gezond

Maar is traplopen en bewegen echt zo nuttig? Maakt het uit dat we in de loop der jaren steeds minder zijn gaan bewegen? Absoluut.

  • Langdurig zitten kan zorgen voor overgewicht, hoge bloeddruk en ontstekingen. Uit onderzoek blijkt dat 56 procent van de werknemers niet wordt gestimuleerd om de trap te nemen, terwijl dat een makkelijke manier is om aan de nodige lichaamsbeweging te komen en ziekteverzuim te verlagen.
  • Met traplopen verbrand je ongeveer 10 kcal per minuut. Het maakt zelfs niet uit of je dertig minuten jogt of vijftien minuten trap loopt, je verbrandt hetzelfde aantal calorieën.
  • De trap oplopen is het beste, omdat dit de meeste inspanning vereist. Sla geen trede over, omdat je spieren dan harder moeten werken en samentrekken

Daarom is bewegen goed als je diabetes hebt:

  • Voor mensen met diabetes betekent bewegen een verbetering van de suikeropname en het vermogen van de spieren om te wisselen tussen suiker- en vetverbranding. Het Diabetes Fonds wil mensen hiervan bewust maken door De Nationale Traploopweek.
  • Tussen 29 september en 5 oktober proberen zij werknemers van deelnemende bedrijven de benen flink aan het werk te zetten door de lift links te laten liggen en de trap te nemen.
  • Meerdere keren 2 minuten bewegen (= 1x traplopen) werkt ook al om diabetes type 2 te voorkomen. Zo lang het in totaal maar 30 minuten is.

Kijk hier hoe Toon van Druenen van gezondNU de trap op rent »