<-- NIET ACTIEF -->

Het ontbreekt in bijna geen één vakantie: water. Een korte duik in het zwembad na een lange wandeling of een dagje strand met vrienden. Ben jij die baantjes zat, maar wil je toch je lichaam trainen? En wil je niet alleen maar dobberen? Wij verzamelden de sportiefste oefeningen voor in het water.

Zwemmen is altijd welkom tijdens een vakantie, helemaal als je op vakantie bent in een warm land. Bijkomend voordeel: het is ook nog eens een echte work-out. Kun je mooi die extra ijsjes eraf trainen. Ga je niet op vakantie? Het plaatselijke zwembad of een grote waterplas werkt net zo goed.

Water maakt gewichtloos

Water is achthonderd keer dichter dan lucht, dus je moet bij elke beweging aardig wat weerstand overwinnen. Toch heeft je lichaam daar geen last van; in het water ben je gewichtloos. Er is geen sport waarbij je gewrichten zo weinig te verduren krijgen als bij zwemmen. En nog een voordeel: als je zweet merk je dit (bijna) niet.

Push-ups in het water

Voor deze oefening heb je ondiep water nodig. Ga daarom naar het kinderbadje of zoek het begin van de zee op. In het water voel je je lichter, dus push-ups zijn veel makkelijker. Zorg ervoor dat je handen op dezelfde hoogte zijn als je schouders en leg je handpalmen op de bodem. Steun met je tenen op de bodem, terwijl je benen tegen elkaar liggen. Houd je gezicht naar de grond gericht en strek je armen zover mogelijk uit, zodat je lichaam van de grond komt. Je rug mag niet buigen. Laat je vervolgens rustig zakken tot net boven de grond.

Joggen op één plek

Hardlopen zonder schoenen en in het water? Dat kan prima! Ga tot je middel in het water staan en jog op één plek. De kunst is om je knieën zo hoog mogelijk te krijgen. Daarna kun je van de ene kant van het zwembad (of plas) naar de andere kant joggen. Probeer dit zo snel mogelijk te doen, je hoeft hierbij niet de bodem te raken met je voeten.

Sterke armen

Je armspieren kun je prima trainen in het zwembad. Kies een plek waar je verder in het water staat en trek jezelf vervolgens op aan de rand van het zwembad. Zorg ervoor dat je bovenlichaam uit het water komt, maar dat je armen niet helemaal gestrekt zijn. Koffers tillen wordt zo een eitje!

De dolfijn

Voor deze oefening ga je in ondiep water liggen. Als er een rand is, houd je dit met je handen vast. Je handen moeten op schouderlengte zijn van elkaar. Strek je lichaam horizontaal en zorg dat alleen je voeten boven water komen, als een dolfijn. Sla vervolgens met je voeten gedurende een halve minuut op het water. Goed voor sterke buikspieren!

Tekst: Shirah Ipenburg & Lian van Doorn