<-- NIET ACTIEF -->

Dat voeding essentieel is voor goede sportprestaties en sterke spieren, is logisch. Maar wie vandaag een sportschool binnenstapt, passeert eerst een muur van eiwitshakes. Hoe belangrijk zijn eiwitten écht voor je spieren? Anouk Berends van gezondNU stelde deze vraag aan de olympische krachtbundel Epke Zonderland.

Voor alle sporters die deelnemen aan de aankomende Olympische Spelen in Rio de Janeiro, draait de voorbereiding de komende weken om trainen. Heel veel trainen. Gezond eten is daar natuurlijk onlosmakelijk aan verbonden. Het zal ongetwijfeld de reden zijn dat Campina zich als sponsor lieerde aan TeamNL en zelfs als official supplier straks alle sporters in Rio voorziet van yoghurt en kwark. Bij de presentatie van een nieuw zuivelproduct, lichtte olympisch turnkampioen Epke Zonderland de link tussen voeding en sport verder toe.

Hoe beïnvloedt voeding je sportprestaties?

Epke Zonderland: “Als ik niet goed eet, merk ik dat ik minder presteer. Dat is natuurlijk logisch; door flink te trainen maak je je spieren kapot. De eiwitten gebruik je om die spieren weer te laten herstellen. Als je niet op tijd die eiwitten neemt, haalt je lichaam ze bijvoorbeeld uit andere spieren. Je zult dan minder goed herstellen, met spierpijn tot gevolg. Door minder gezond te eten, ondersteun je je lichaam dus niet goed. En dan kun je trainen wat je wilt, maar loop je steeds achter de feiten aan. Je zult minder goed presteren.”

Eiwitpreparaten of niet?

Als het gaat om voeding en sport, heeft iedereen het over eiwitten. Maar moet je die eiwitten halen uit eiwitpreparaten of gewoon uit je basisvoeding? Epke: “Ik ben er zeker voorstander van om alles zoveel mogelijk uit je gewone, gezonde voeding te halen. Een eiwitshake is makkelijk, maar zeker niet nodig. Je kan bijvoorbeeld een eiwitrijke maaltijd maken door romige kwark te eten met noten en fruit. Of je maakt er een smoothie van. Dat is ook hartstikke lekker.”

Eiwitten, wanneer neem je ze?

Epke: “De hele dag door eiwitten naar binnen werken heeft geen zin, zoveel kan je lichaam niet verwerken. Het best is het snel na je training te eten.”

Goud op je bord

Met zijn medische achtergrond zou je verwachten dat Epke veel weet over het lichaam en wat voeding met je doet. Toch vertelt hij dat er tijdens zijn opleiding weinig aandacht was voor voeding. Hij moest er zelf induiken. Zijn belangrijkste tip? “Eet gevarieerd. En je hebt natuurlijk niet alleen eiwitten nodig, ook energie uit koolhydraten en vetten. Daarnaast de vitamines en mineralen niet te vergeten, daarom eet ik ook vaak wat groentes bij mijn ontbijt.”

Tips over eiwitten en sport

  • Een combinatie van eiwit en koolhydraten werkt beter dan een combinatie van eiwit en vet, dat komt omdat de eiwitten samen met koolhydraten beter worden opgenomen door je lichaam.
  • Je kunt twintig gram eiwitten per twee-en-een-half uur verwerken. Eet die eiwitten binnen een half uur na je training, want dan worden de eiwitten het best opgenomen en dat zorgt voor een goed spierherstel.