Lekker op de bank met chocolade, chips, noten of alledrie tegelijk. Dat mag en iedereen doet het. Maar het is best goed te beseffen dat deze snacks ordinaire dikmakers zijn. Dat laat sportdiëtist Esther van Etten zien in dit artikel. Want dit moet je doen om de calorieën van een klein zakje chips te verbranden!

Voordat je dit artikel gaat lezen, eerst een waarschuwing: van calorieën word je niet dik. Je hebt calorieën nodig om te leven – elk soort eten bevat calorieën die je nodig hebt om te lopen, slapen en te denken. Pas als je veel energie tot je neemt die je niet verbrandt, worden de calorieën die je eet dikmakers.

1. Reep chocolade (75 gr) – 421 kcal

Onweerstaanbaar, chocolade. Soms (bijna altijd!) kunnen we de verleiding niet weerstaan en blijft het niet bij één stukje. Doe je hardloopschoenen maar aan, want om een reep chocolade eraf te trainen zal je 60 minuten moeten hardlopen met een snelheid van zo’n 6,5 kilometer per uur.

2. Zakje chips – 220 kcal

Chips is superlekker en altijd zo op. Een klein zakje is al 220 kcal – terwijl de meesten van ons eigenlijk altijd zo’n grote zak leegeten. Sommigen doen de chips uit voorzorg al in een bakje, heel verstandig. Want het verbranden van één klein zakje, kost je een uur fietsen. Wel flink doortrappen!

3. Handje gemengde noten – 170 kcal

Noten bevatten veel gezonde stoffen – dat klopt. Maar één hand noten bevat ook veel kilocalorieën. Om dat deze calorieën te verbranden moet je 18 minuten lang de ‘wissel’ maken. Dat betekent dat je zo snel mogelijk met je voet op een balk tikt en daarbij je linker- en rechtervoet steeds afwisselt.

4. Een hand popcorn – 40 kcal

Een avondje naar de bioscoop is niet compleet zonder… juist ja, popcorn. Tijdens de film verdwijnt er vaak wel meer dan een handje van dit lekkers in je buik. Kom maar uit die oh zo fijn zittende stoel en doe wat buikspieroefeningen. 15 minuten en je mag weer op de bank gaan zitten (of de filmmarathon hervatten).

5. Een kroket – 244 kcal

De rij bij de frietkraam zegt altijd al genoeg: friet, kroket, frikandel.. ze zijn lekker! Helemaal niet erg, want je hebt dan meteen een goede reden om een uur de (moes)tuin op te ruimen of met je handen in de aarde te wroeten.

6. Een biscuitje – 25 kcal

Een simpel, ouderwets biscuitje die je vroeger misschien wel kreeg als je ziek was. Hoe lang moet je daarvoor squatten? Na tien minuten zijn deze kilocalorieën weer verbrand.

7. Een rijstwafel – 30 kcal

Ga lekker ouderwets springtouwen. Twee minuten is al genoeg om een rijstwafel eraf te trainen. Maar waarschijnlijk vind je het zo leuk, dat je het wel langer volhoudt.

8. Een bakje met wortel en paprika – 50 kcal

Groente als snack komt steeds vaker voorbij. Even in een sausje dippen en knabbelen maar. Zo’n bakje met wortel en paprika zorgt ervoor dat je 15 minuten aan stretchoefeningen moet geloven. Het kan erger, toch?

Voortbewegen

Sportdiëtist Esther van Etten: “Statische oefeningen leveren niet veel in energieverbruik op. Je zult jezelf echt moeten voortbewegen om wat hoger in de calorieverbranding te komen: zoals wandelen, fietsen, traplopen, joggen.”

Mindfull eten

Over snacken hoef je je niet schuldig te voelen: iedereen doet het en het kan geen kwaad. Als je het maar met mate doet. En: probeer er wel van te genieten en niet ondertussen auto te rijden of te computeren. Vier tips om met aandacht te eten:

  1. Neem een pauze voordat je gaat eten. Kijk even naar het voedsel.
  2. Eet zonder afleiding: niet multitasken dus terwijl je op een chipje kauwt.
  3. Eet langzaam en pauzeer af en toe.
  4. Betrek al je zintuigen bij het eten, dan wordt eten echt een feest.

Zoet, verantwoord, eenvoudig en waanzinnig lekker. Dit boek is een geschenk uit de hemel »