<-- NIET ACTIEF -->

Hoelahoepen, waarom zou je dat overlaten aan kinderen? Het is de perfecte training voor volwassenen: leuk, effectief en goedkoop. Wat train je als je hoelahoept? En waar moet je eigenlijk een hoelahoep kopen.

Wat train je door te hoepelen?

Hoepelen is niet alleen een leuke bezigheid, het is een complete work-out. Het is onder andere goed voor:

  • een strakkere taille
  • het versterken van je buik-, rug-, been- en bilspieren
  • de calorieverbranding; maar liefst tussen de 300 en 600 per uur
  • het hart
  • de kracht en flexibiliteit van de wervelkolom
  • de vetverbranding
  • de bloedcirculatie
  • een gezonde spijsvertering

Waar koop je een hoelahoep?

Bij het kopen van een hoelahoep komt meer kijken dan je misschien zou denken. Het belangrijkste: kies niet te snel. Er zijn hoepels in verschillende groottes en gewichten en het is belangrijk om er een te kopen die bij je past.

Tips:

  • Koop geen kinderhoelahoep
  • Kies niet voor massagehoepels, daar krijg je blauwe plekken van
  • Een grote hoelahoep is vaak makkelijker om mee te beginnen
  • Een sporthoelahoep is zwaarder en zorgt ervoor dat je buik en rugspieren zich extra moeten inspannen om de hoelahoep hoog te houden. Dit zorgt voor sterkere spieren.
  • Als je de hoepel voor je op de grond zet, moet die qua hoogte tussen de taille en de borst komen.

Oefeningen voor beginners

Je hebt een hoelahoep aangeschaft. En dan? Een beetje heupwiegen? Of rondjes draaien? Nee hoor, hoelahoepen is een echte sport. En daarom is het is belangrijk om altijd te beginnen met een warming-up. Zo maak je alle spieren losser en raken ze niet overbelast. In het begin zal de hoelahoep vaak op de grond vallen, dat is normaal. Het zal even duren voordat je het juiste ritme te pakken hebt en de hoelahoep om je heen blijft draaien. Net als bij elke sport, geldt ook hier: oefening baart kunst.

Warming-up

Voor de warming-up is de hoepel nog niet nodig. Draai je heupen van links naar rechts. Doe dit ongeveer een minuut. Zwaai daarna een minuut je heupen naar voren en achteren. Je kunt jezelf ook opwarmen door je favoriete muziek aan te zetten en het lichaam te bewegen op het ritme van de muziek. Of gebruik de hoepel voor enkele rek- en strekoefeningen.

Basisoefening

Plaats je voeten op heupwijdte van elkaar en zet een van je voeten voor de andere. Ga rechtop staan en zak lichtjes door je knieën, zodat je lichaam stabiel aanvoelt. Zet de hoepel op taillehoogte tegen je rug en geef hem een duwtje. Tijdens het hoelahoepen maak je schommelende bewegingen naar voren en naar achteren.

Uitdagende oefening

Wil je wat meer uitdaging? Verhoog het tempo en til je knieën om de beurt op, beweeg je armen of doe squats. Ook kun je stapjes naar links en rechts of voren en achteren maken. Versnel dit als het je makkelijk afgaat.

Iedereen heeft een natuurlijke voorkeur voor een linksom- of rechtsom draaiende beweging. Voor de training is het belangrijk om beide kanten evenveel te trainen. Ook kun je het beter rustig opbouwen. Begin bijvoorbeeld met sessies van 2-3 minuten per dag en bouw het langzaam op naar 20 minuten (10 minuten linksom en 10 minuten rechtsom).

Sinds wanneer hoelahoepen we?

Vijfhonderd jaar voor christus, in het oude Egypte, speelden kinderen al met hoepels gemaakt van gedroogde wijnranken. De sport dankt haar naam aan de Britse zeelieden die aan het begin van de 19e eeuw Hawaï bezochten en een gelijkenis zagen tussen hoela dansen en hoelahoepen. Hoepelen kreeg internationale publiciteit toen twee Amerikanen een plastic versie op de markt brachten. Zij hadden Aboriginals gezien, die gebogen bamboe om hun buik lieten draaien. Tegenwoordig bestaan er tientallen soorten in verschillende maten, kleuren, omvang en zwaarte.