Naar de supermarkt, op het werk of tijdens marathons: Ruth Langemeijer doet het allemaal zónder schoenen. Niet zomaar, door ‘natural running’ kon ze weer vrij van knieklachten hardlopen: “Ik moest minder gaan sporten, maar nu ga ik vijf keer per week hardlopen en drie keer sportklimmen. En, dit jaar heb ik al acht marathons gelopen!”

“Ze noemen mij de blote voeten mevrouw”, vertelt Ruth Langemeijer. Sinds vier jaar draagt zij bijna geen schoenen meer. Wanneer ze wel schoenen draagt, is het de minimalistische variant ‘5 fingers’. De schoen ziet er wat vreemd uit, het lijkt op een soort handschoen voor voeten. “Daar krijg ik nog meer opmerkingen over dan wanneer ik op blote voeten door de stad loop.”

Zes jaar geleden kwam Ruth in contact met ‘natural running’. Nu traint zij anderen hierin bij FeeTback-Amsterdam. Bij natural running loop je hard op blote voeten of minimalistische schoenen die enkel bescherming voor de huid bieden. Bij deze hardloopstijl gebruik je ook een andere looptechniek, die zorgt voor minder schokbelasting. In dit artikel leggen wij alles uit over natural running.

Dikke huid

Ondanks dat Ruth juist méér kon sporten door dit op blote voeten te doen, klinkt het voor de meesten niet heel aantrekkelijk om zonder schoenen door vieze straten te hardlopen. Laat staan ook je boodschappen halen op blote voeten! “Alle ondergronden voelen, van strand tot natgeregend asfalt, dat is juist heerlijk. Mensen zijn bang voor bijvoorbeeld glas, maar dit zie je van tevoren liggen en daar loop ik gewoon omheen. Bovendien is de huid van mijn voeten steviger geworden en zit er meer vet in de vetkussentjes. Net zoals bij dieren eigenlijk.” Ruth vertelt meer in balans te zijn door op blote voeten te lopen. “Al komt dat gelijk zo zweverig over.”

“Ik zeg wel eens: ik heb geen eelt op mijn voeten, maar eelt op mijn ziel. Je krijgt heel veel blikken, moet ontzettend veel uitleggen. Overwegend positieve reacties, dat wel. Gekleurde mensen steken meestal hun duim op, zij komen vaak uit een ‘blote voeten cultuur’. Nederlanders vinden het vaker gek, maar stellen desondanks ook geïnteresseerde vragen. Toch ben ik wel eens geweigerd bij een museum: ik moest schoenen aan hebben.” Volgens Ruth helpt haar uiterlijk wel een handje. “Ik kleed mij netjes en zie er verzorgd uit met mijn gelakte nagels. Ik ken ook mannen die alleen maar op blote voeten lopen en zijn aangehouden door de politie met de vraag of het wel goed ging met ze.”

Zonder schoenen de deur uit?

Zouden we allemaal zonder schoenen of sokken moeten lopen volgens Ruth? “Het is niet realistisch om dat te denken. Toch levert het veel op. Door regelmatig op blote voeten te lopen verbeter je de doorbloeding. Hierdoor heb je nog minder vaak koude voeten. Wanneer je de looptechniek van natural running gebruikt, krijg je ook een natuurlijkere houding. Bovendien begint pijnvrij bewegen bij je voeten, het kan helpen bij klachten zoals bij mijn knieën. Maar je moet het wel goed aanpakken, je kunt het niet zomaar doen. Lessen volgen helpt. Al kun je wel goed beginnen met lopen op blote voeten in en om het huis of in de zomer wandelen op blote voeten.”

Dit vindt de sportarts

Natural running heeft Ruth veel goeds gebracht, maar wat vindt een sportarts eigenlijk van deze techniek? “Natural running is niet voor iedereen geschikt”, geeft sportarts Guido Vroemen direct aan. Vroemen is oprichter van Sport Medisch Adviescentrum Midden Nederland, dit adviescentrum is gericht op duursporten. “Het is belangrijk om sowieso eerst een goede basis met hardlopen te hebben. Wanneer je zo’n 40 à 50 kilometer per week zonder blessures loopt, kun je gedoseerd proberen of natural running wat voor je is. Verwacht niet meteen wonderen, er bestaat geen ideale loopstijl die geschikt is voor iedereen. Het is een kwestie van begeleid proberen om te kijken of een andere looptechniek ervoor kan zorgen dat je sneller loopt. Het is inderdaad wel zo dat natural running voor minder schokbelasting zorgt. Dit kun je ook zelf testen. Ga maar eens springen. Land je op je hak dan drilt de dreun door tot in je oren. Land je op je voorvoet, dan is dit comfortabeler.”

Tekst: Jeanine Bakker