Beperk schaatsen niet tot die zeldzame momenten dat er ijs ligt, of dat je naar een ijsbaan gaat. Skeeleren kan altijd. Alleen, gezellig met vriendinnen of doe het met je kind! Nog niet vaak op de skeelers gestaan? Lees dit artikel vol tips én beginnersoefeningen. Zo blijf je goed staan op je skeelers en vermijd je spierpijn.
Rondjes skeeleren in de buurt, slalommen om lantaarnpalen en op zoek naar het beste asfalt om flink vaart te maken. Als kind was het heerlijk om te skaten. Goed nieuws: ook voor volwassenen zijn er skates! En nog meer goed nieuws: het is hartstikke leuk om te skeeleren. Daarbij komt dat skeeleren weinig druk geeft op je gewrichten. Het is een vloeiende beweging, waardoor je beschadiging van je gewrichten voorkomt. Volgens een studie veroorzaakt rolschaatsen 50 procent minder invloed op je gewrichten dan hardlopen.

Wat train ik als ik skeeler?

Skeeleren is leuk! Maar dat niet alleen: het is ook een echte sport. Wees gewaarschuwd: zweten, hijgen en een gezicht zo rood als een tomaat hoort erbij. Dit train je:

  • Spiergroepen zoals benen, billen, armen en core.
  • Hoge calorieverbranding: met skaten verbrand je net zoveel calorieën als met andere aerobic oefeningen.
  • Fijn voor je geest.

Waar moet ik opletten?

  • Maat > koop je rolschaatsen een maat groter. Een goede maat zorgt ervoor dat je beter je evenwicht kunt houden.
  • Wieltjes > ook in wieltjes is nog keuze. Je hebt harde en zachte wieltjes, kleine en grote.
  • Strikdiploma > strik je veters goed. Het klinkt suf, maar leg een dubbele knoop of zorg er in ieder geval voor dat ze niet onder je skeeler kunnen komen.
  • Soort skeelers > afhankelijk van waar je wilt skeeleren: indoor rolschaatsen, outdoor rolschaatsen.
  • Remblokje > let erop of je skeelers koopt met of zonder remblokje. Het is een persoonlijke keuze, maar wel handig omdat de manier van remmen verschilt.
  • Bescherming > charmant? Nee. Nodig? Ja. Knie- en polsbeschermers verkleinen de kans op (schaaf)wonden. Je bent nu eenmaal een stuk kwetsbaarder op rolschaatsen.

Juiste houding

Plaats je voeten op schouderbreedte uit elkaar en buig je knieën. Verlaag je billen naar de grond en leun iets naar voren. Zo kom je in een soort van hurkhouding.

Glijden

Probeer eerst te lopen op je skates. Dit ziet er een beetje uit als bij een eend. Je benen staan uit elkaar en je skates staan scheef naar binnen. Lukt het om te lopen? Verleng dan elke stap en probeer vooruit te rollen. Duw af met je andere voet en glijd. Zet vervolgens je voet weer neer en herhaal dit proces. Hoe sneller je beweegt, hoe sneller je zult gaan. Terwijl je glijdt op één voet houd je de ander boven de grond. Ga je rechtsaf? Leun je lichaam iets naar rechts. Ga je linksaf? Leun je lichaam iets naar links.

Geen fan van skeeleren? Misschien is springtouwen, hoelahoepen of buikdansen wel iets voor jou.

Door: Lian van Doorn

Rolschaatsen houd je jong. Jesse van der Velde vertelt in Voor altijd jong wat je nog meer kunt doen om je fantastisch en jong te voelen.

Voor altijd jong »