<-- NIET ACTIEF -->

Geen tijd, geen puf, geen zin. De lijst met smoezen om maar niet te bewegen is eindeloos, maar lijst met voordelen van wel bewegen is op termijn vele malen langer. Voor gezondNU ging Corina Boiten op zoek naar de makkelijkste en leukste manieren om aan voldoende beweging te komen via het internet.
 

Op een goede zondag heb ik mijn nieuwste sportkleding aangetrokken en ben ik begonnen met hardlopen. Ondanks mijn goede moed had ik binnen een half uur door dat hardlopen niet mijn ding is. Via vrienden en klasgenoten hoorde ik over internetsporten. Zo heb ik zumba, tapdansen en yoga uitgeprobeerd.

Soepel met zumba

Al zoekend op youtube kwam ik bij een zumba-workout uit. Op het filmpje is te zien hoe professionals op muziek de bewegingen voordoen. Vervolgens is het een kwestie van nadoen. Ik merk al snel dat ik voor zumba mijn hele lichaam gebruik. Ik sta geen ogenblik stil. Armen, benen, schouders, nek, heupen; alles komt aan bod en ik voel dat ik een stuk losser ben. Na mijn eerste sessie ben ik bekaf, maar tegelijkertijd voel ik me blijer en energieker: dit ga ik zeker vaker doen.

Een beetje ingewikkeld: tapdansen

Van een vriendin hoorde ik over tapdansen. Wat tapdansen? Ik kon me er echt niets bij voorstellen. Omdat zumba zo goed bevallen is en ik van dansen houd, ga ik de uitdaging aan. Tapdansen is leuk, maar moeilijk. Ook heb je eigenlijk speciale schoenen en een tapdansmat nodig om goed mee te kunnen doen. Helemaal leuk, wel ingewikkeld!

Ontspannend sporten? Doe aan yoga

Na al dat gedans ben ik toe aan een meer relaxte manier van bewegen en zo kom ik via een collega terecht bij yoga. Volgens mijn collega moet ik bij Tara Stiles zijn: yoga-goeroe en blogger. Ik moet toegeven dat ik er echt in mee wordt gezogen. Voor ik het weet, lig ik voor mijn computer in de meest vreemde houdingen. Yoga is hartstikke ontspannend. Maar als je iets zoekt om af te vallen, moet je pittigers zoeken.

Vind jouw slaapkamersport

Sporten via internet is vooral een Amerikaans fenomeen, dat langzaam naar Nederland begint over te waaien. Nederlandse online trainingsprogramma’s zijn wat minder dik bezaaid. Op YouTube vind je een keur aan sporten en trainingen, maar je kunt ook besluiten om ’s ochtends het programma van ‘Nederland in Beweging!’ te volgen. Hoe weet je wat bij je past?

1. Ken je eigen lichaam

Heb je zwakke enkels of vaak last van je rug? Probeer dan een sport te kiezen die deze zwakke plekken ontziet. Tip: je kunt je vooraf medisch laten keuren bij de fysiotherapeut om te zien of thuissporten wel een optie is en zo ja, welke lichaamsdelen wel wat extra training kunnen gebruiken.

2. Bepaal je doel

Beenspieren, platte buik, sterke armen of juist een verbetering van je conditie. Elke training richt zich weer op andere plekken, dus kies voor een training die bij jou doel past.

3. Sport samen

Slaapkamersporten zijn bij uitstek geschikt voor solisten, maar als je samen met een vriendin aan hetzelfde sportprogramma deelneemt, motiveert dat wel om door te gaan. Je kunt dan ook ervaringen uitwisselen.

4. Weet hoe je wilt sporten

Met of zonder attributen, met of zonder muziek, met één of meerdere sportinstructeurs. Het is belangrijk te ontdekken wat je prettig vindt tijdens het sporten.

5. Houd rekening met de ruimte die je hebt

Sommige sporten, zoals tapdansen en zumba, hebben meer ruimte nodig dan bijvoorbeeld yoga of fitness.