Oktober heeft als bijnaam ‘stoptober’. Het doel van deze maand is om zoveel mogelijk mensen te laten stoppen met roken. Inderdaad een ongezonde gewoonte. Maar het grootste deel van de Nederlanders rookt helemaal niet! Zij zijn verslaafd aan andere slechte gewoontes…. Met welke gewoontes zouden we, naast roken, écht moeten stoppen in oktober?

Romana Switzer en Wencke Merjenberg zijn allebei health coach, wat betekent dat ze mensen helpen een gezonde leefstijl te krijgen. Niet alleen op het gebied van voeding, maar ook bewegen en psyche. We vroegen met welke slechte gewoontes, naast roken, we per direct moeten stoppen.

1. Snacken

We worden de hele dag van alle kanten verleid om te eten: een koekje bij de thee, taart op het werk en soep tegen het einde van de middag. We krijgen op deze manier veel ongezonde ingrediënten binnen. Nog een vervelend effect van dit ‘graas-gedrag’ is dat veel mensen hun natuurlijke hongergevoel niet goed meer voelen. Hierdoor blijven ze maar eten en lopen ze meer risico op overgewicht, wat weer kan leiden tot diabetes, hart- en vaatziekten of andere vervelende aandoeningen.

Hoe doorbreek je dat patroon? Wencke: “Helaas is dit lastig. Alleen wilskracht is voor de meeste mensen niet voldoende, want je moet stevig in je schoenen staan om de behoefte van je lichaam aan zout, vet en zoetigheid te weerstaan. Die verwacht namelijk heel primitief nog steeds een Hongerwinter.”

Om van je ongezonde snack-patroon af te komen, kan je die het beste vervangen door gezondere opties stelt ze. “Je brein is inmiddels gewend geraakt aan de gewoonte en dat krijg je er niet zomaar uit. Als je een deel van de gewoonte verandert en niet alles in één keer perfect wil doen, houd je je brein een beetje voor de gek en is het makkelijker de gewoonte te veranderen. Door voor gezondere voedingsmiddelen te gaan, voorzie je je lichaam van veel meer waardevolle voedingsstoffen. Geen overbodige luxe, aangezien ondervoeding, qua voedingsstoffen, één van de grootste problemen in ons eetpatroon is. Uiteindelijk zal je lichaam niet meer zo dringend om snacks vragen, kun je je snackgedrag steeds verder inperken en krijg je je natuurlijke hongergevoel weer terug. Na verloop van tijd kan je weer gewoon eten als je trek hebt, en stoppen als je dat niet meer hebt. Véél beter voor je!”

2. Negatief denken

We hebben allemaal wel iets dat we niet mooi of leuk vinden aan onszelf. Op een gegeven moment kun je zo ontevreden zijn dat je alleen nog maar negatief over jezelf denkt. Romana: “Het is zo waar dat je eerst van jezelf moet gaan leren houden! Alles dat je maar vaak genoeg tegen jezelf zegt, ga je geloven. Dat geldt voor zowel positieve als negatieve gedachten. Als het je lukt om vooral naar je positieve kanten te kijken en deze voor jezelf benoemt, worden deze gedachten op den duur jouw waarheid. Ga desnoods voor de spiegel staan en benoem hardop je positieve punten. Het kan even duren voordat het effect heeft, maar na een tijdje krijg je echt een positiever zelfbeeld.”

3. Zitten

Bijna iedereen zit de hele dag. In de auto of trein op weg naar je werk, op je werk of op school, en ’s avonds thuis voor de tv en achter je laptop. Door al dit zitten hebben we een grotere kans op overgewicht en de daarbij horende kwalen. Wencke: “Aan het zitten op kantoor kan niet zoveel gedaan worden, hoewel er steeds meer mensen overstappen op bureaus waaraan je staand kunt werken. Wel heb je zelf in hand hoeveel tijd je hangend op de bank doorbrengt. Mensen die minder tv kijken, verbranden over het algemeen meer energie, hebben een leuker sociaal leven en slapen meer.’’

Hoe kom je dan van die bank af? “Volg de twee-dertig regel: maximaal twee uur per dag tv kijken en minstens dertig minuten bewegen. Kijk alleen specifieke programma’s die je van te voren hebt gekozen en ga niet gedachteloos zappen. Denk er ook aan om niet te eten terwijl je tv kijkt. Je eet dan onbewust veel meer, doordat je wordt afgeleid.’”

4. Te streng zijn voor jezelf

Hoewel het belangrijk is om slechte gewoonten in te perken of helemaal te stoppen, vinden beiden coaches dat we wel wat minder streng voor onszelf mogen zijn. “Ik zie dit vaak bij mijn cliënten”, zegt Romana. “Ze ontzeggen zichzelf iets, bijvoorbeeld door geen koolhydraten meer te eten. De uitkomst brengt in veel gevallen een gevoel van falen met zich mee. Simpelweg doordat dit soort beperkingen vaak niet vol te houden zijn. Dan waren ze door de week zo goed bezig, maar hebben ze in het weekend tóch gesnoept en zijn ze teleurgesteld in zichzelf.”

We kunnen daarom beter vanuit bewustwording leven, in plaats van vanuit beperkingen. “Pas bijvoorbeeld de tachtig/twintig regel toe. Tachtig procent van de tijd eet je bijvoorbeeld geen vlees, maar als je een keer in een restaurant bent en je hebt zin in een biefstuk mag je die gewoon nemen zonder schuldgevoel. Zoek een eetpatroon dat bij je past en neem de tijd om het jezelf eigen te maken. Dan heb je de grootste kans om het vol te houden. Leg jezelf dus geen beperkingen op en stap niet elke week over op de nieuwste hype.”