<-- NIET ACTIEF -->

Wie een kantoorbaan heeft, zit het grootste deel van de dag. En dan zitten we ook nog eens in de auto. En ‘s avonds op de bank. Niet goed voor je gezondheid! Daarom testte de gezondNU-redactie (bevolkt met zitters) een trampoline. Wat is het effect van korte springpauzes tijdens je werk? En helpt het tegen een middagdip? Lisa Pierlo ging een dagje werken én springen.

Van veel zitten word je gek genoeg niet moe, maar wel heel sloom. Op lange termijn is veel zitten zelfs bewezen slecht voor je gezondheid: wie veel zit heeft meer kans op diabetes en hart- en vaatziekten. Maar lunchwandelen is zo suf. En niet iedereen heeft de luxe om op de fiets naar zijn werk te komen. Wat dan?
Even springen op een trampolines zou natuurlijk te gek zijn – maar dat is voor kinderen nietwaar? Of de sportschool? Niet waar: op de redactie stuitten we op de site van Bellicon-trampolines waar je kleine trampolines kunt kopen voor op je werkplek. Ze geven je er ook de workouts bij. Dat klinkt goed. Testen!
De trampoline komt in een enorme doos en is een handomdraai in elkaar geklikt. De workouts zitten er ook bij. Volgens de instructies moeten we om de twee uur springen op de trampoline, vier keer in totaal dus. Benieuwd of je je door deze korte springpauzes echt energieker, fitter en vrolijker voelt?

10:00: Bouncen

Na anderhalf uur werken (euh … zitten dus), is het tijd voor de eerste trampoline-sessie. We beginnen rustig met drie tot vijf minuten springen (de makers van de trampoline noemen het bouncen). Het is een beetje wennen om op de redactie tussen de collega’s trampoline te springen, maar wel erg leuk om te doen. Het trekt de aandacht, zorgt voor een vrolijke sfeer. Je voelt je weer als je zesjarige zelf.
Volgens mijn collega’s is mijn gespring niet te afleidend. Wel handig, want hoewel het je innerlijke kind naar boven haalt, ben je toch echt op je werk. Het enige nadeel is dat ik van al dat bouncen honger krijg.

12:00: Joggen

Tegen twaalf uur krijg ik last van een ‘houten kont’, een goed moment om weer even op de trampoline te springen. Deze keer pik ik een korte workout, voor de volledige workout heb ik even geen tijd. Ik ga één minuut joggen op de trampo. Weer die ervaring: lekker om even uit mijn stoel te zijn en te bewegen. Trouwens: normaal gesproken zou ik totaal geen zin hebben om te gaan joggen, maar die trampoline maakt het op de een of andere manier veel leuker om te bewegen. Het kost geen moeite om erop te gaan, er zijn geen speciale kleren voor nodig en ik ben zo weer klaar. Wel moet ik zeggen dat het een beetje een domper is om weer verder te moeten met het werk; dat springen is zo leuk!

14:00: Twisten

Het is tijd voor de twist. Ik sta met mijn armen uitgestrekt tussen de bureau’s. Mijn lichaam beweeg ik van links naar rechts. Omdat ik die minuut net iets te kort vond, ga ik nu iets langer door. Het effect is deze keer beter te merken, ik ben zelfs een beetje buiten adem als ik weer ga zitten. Het springen geeft een energieboost om weer verder te werken.

15:30: Jumping

Anderhalf uur vliegt voorbij. Het verbaast me hoe hoog ik kan springen op de trampoline. Bij een laag plafond is het dus oppassen geblazen! Vooral bij deze oefening, een stervorm maken met je benen en armen terwijl je springt, raak je bijna het plafond. (Sorry plafondplaat!) Ook deze keer is de korte pauze tussendoor zeer welkom. Ik voel me op dit moment wat fitter dan gister rond deze tijd, toen er nog geen trampoline op de redactie stond.

Werken deze korte springpauzes?

Hoewel het even wennen was om op kantoor trampoline te springen, geeft die paar minuten bewegen om de twee uur je inderdaad een energieboost en het helpt je focus houden. Vijftien minuten lang springen raad ik je niet aan. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je zo hard ‘jumpt’ dat je moe wordt. Maar lekker bouncen tijdens het bellen of gewoon even om jezelf weer op te laden helpt zeker, al is het maar om vrolijk verder te gaan met de dag.