<-- NIET ACTIEF -->

Buikdansen, dat is toch heel erotisch en alleen voor mensen met een platte buik? Nee hoor, deze oriëntaalse dans is geschikt voor iedereen, maar dan ook echt iedereen. gezondNU laat de heupen wiegen en de belletjes rinkelen. Wat train je met buikdansen? En hoe begin je?

Wat train ik met buikdansen?

Buikdansen lijkt verrassend weinig op een sport, althans als je het vergelijkt met hardlopen en fitness. Maar toch is het echt een leuke, sportieve manier om te bewegen. Je kunt het zo zwaar maken als je zelf wilt. En goed nieuws: de dans is geschikt voor iedereen, ongeacht leeftijd en gewicht. Bovendien is het risico op blessures laag.

Daarom is buikdansen goed voor me:

  • Betere houding
  • Versterkt de bekkenbodemspieren
  • Maakt de heupen flexibeler en soepeler
  • Goed voor je buik- en bilspieren en ruggengraat
  • Kan problemen met de onderrug en nek voorkomen
  • Verlicht stress en spanning
  • Goed voor je armen en schouders

Waar moet ik op letten?

Voordat we gaan oefenen, geven we nog wat tips. Want welke muziek kies je? En wat doe je aan?

Tip 1. Kies muziek die bij je past. Op bijvoorbeeld Arabische muziek – klassiek, maar ook pop – kun je goed buikdansen.
Tip 2. Draag een maillot/legging, heupsjaal/lange wijde rok en een buikvrij topje. Op blote voeten kun je niet goed draaien, dus draag sokken of balletschoenen.
Tip 3. Vermijd het dragen van te veel sieraden, munten en belletjes. Vooral in het begin kan het je afleiden van de bewegingen.
Tip 4. Begin altijd met rekken. Dit voorkomt dat je een enkel verstuikt of een spier verrekt.
Tip 5. Oefen voor een spiegel, zodat je kunt zien wat je doet.
Tip 6. Om je heup- en bekkenbewegingen krachtiger te maken, is het belangrijk dat je je buik ontspant.

Hoe moet ik staan?

Begin met een positie waarin je bovenlichaam recht is. Maak je rug niet hol en hang niet te veel naar voren. Zorg ervoor dat je billen een rechte lijn met je rug maken. Buig je knieën een beetje, zet ze niet op slot. Je voeten staan parallel en op heupbreedte. Je kin wijst een klein beetje omhoog en je schouders zijn naar beneden en een beetje naar achteren.

Ook de positie van je armen zijn belangrijk bij buikdansen. Houd ze omhoog en trek je linker en rechter bilspier aan, zodat je heup naar boven gaat. Let op de houding van je rug: houd die recht.

Je handen en armen gaan mee met je heup, die naar rechts en links gaat. Afhankelijk van de muziek doe je dit zachtjes en langzaam of snel en sterk. Je hele lichaam werkt dus samen en volgt het ritme van de muziek.

Met welke oefeningen kan ik beginnen?

Buikdansen is een verzamelnaam voor allerlei soorten. De één is lastiger dan de ander, maar met de volgende twee oefeningen kun je meteen aan de slag.

Hipdrop

Ga op je rechterbeen staan en haal je linkerheup omhoog. Laat je heup vallen en ga weer omhoog. Dit is de hipdrop. Doe dit ook bij de rechterkant. Je kan de bilspier aantrekken om de heup naar boven te laten gaan.

Heupwiel

Probeer kleine cirkels met één heup tegelijk te tekenen in de lucht. Het is normaal dat de ene kant makkelijker gaat of sterker is dan de andere kant. Houd je armen omhoog, langs je heupen of opzij terwijl je oefent.