<-- NIET ACTIEF -->

Wil je meer calorieën verbranden dan bij hardlopen? Dat kan: ga springtouwen. Zo’n tien minuten springen met een springtouw, staat gelijk aan twintig minuten hardlopen. Een effectieve workout, waarbij je je onder- en bovenlichaam traint. gezondNU neemt de touwtjes in handen en laat zien hoe je het goed doet.

Wat is het grootste voordeel van een springtouwen?

Je ziet snel resultaat! Vooral bij de billen en benen is na een paar weken al verschil te zien. Je traint je:

  • Billen, kuiten en benen
  • Romp
  • Armen en buikspieren
  • Uithoudingsvermogen
  • Coördinatie
  • Lenigheid

Waar moet ik opletten?

Springtouwen heeft veel effect op je lichaam, maar vraagt ook veel van je gewrichten. Heb je veel overgewicht? ga dan niet te enthousiast van start; springen belast je gewrichten. Bouw het springen dus langzaam op. Let ook op:

  • Soort springtouw: touw, plastic en leer. Een touw van leer of ijzer met een zachter materiaal er om is aan te raden. Dit springtouw is zwaar genoeg en zal snel genoeg draaien, waardoor je goed kunt springen.
  • Lengte: de juiste lengte hangt af van jouw lengte. Wanneer je met beide voeten op het touw gaat staan, moeten de handgrepen ongeveer tot aan de oksels komen.
  • Spring met een rechte rug.
  • Loop niet te hard van stapel, zo voorkom je blessures.

Hoe begin ik?

Vooral in het begin zal je merken dat vijf minuten springtouwen al heel effectief en zwaar is. Doe het dus rustig aan. Een goede warming-up en cooling-down is heel belangrijk om gewrichts- en spierproblemen te voorkomen.

Hoe lang moet je springen voor resultaat?

Een goed schema voor beginners is dertig seconden springen, gevolgd door een minuut rust. Dit kan je vijf keer herhalen. Draai het touw vanuit je polsen tijdens het springen en houd je handen bij je heupen. Houd je voeten bij elkaar en spring 1-2 centimeter van de grond. Probeer zo zacht mogelijk de grond te raken door deels op je tenen te landen. Merk je dat de oefening goed gaat? Spring dan tien keer dertig seconden.

Slalommen

Spring over het touw zes centimeter naar rechts en land op beide voeten. Bij je volgende sprong, spring je 6 centimeter naar links. Houd je voeten bij elkaar en spring zo steeds heen-en-weer.

Lees ook de boeken: 52 natuurwandelingen en Gezond genieten