Citroen ontgiftigt de lever en lichter eten brengt je spijsvertering tot rust. Maar yoga kan je ook een handje helpen bij je stofwisseling. Vooral de zogenaamde ‘twisthoudingen’. Bij deze yogahoudingen draai je je bovenlichaam. Dit bevordert de spijsvertering en geeft je organen een positieve stimulans. Oefen deze drie yogahoudingen voor een betere stofwisseling:
 

1. Goed voor je organen: buig

Masseer je organen met de zittende tang-houding. Ga eerst met je benen naar voren zitten en houd je rug recht. Breng je armen op een uitademing omhoog en buig voorover wanneer je uitademt. Houd je voeten vast of leg je armen naast je benen neer. Bij elke uitademing kom je met je gezicht dichterbij je benen, maar doe dit niet al te ijverig. Je rug moet recht blijven. Blijf een paar ademhalingen in deze houding zitten. De zittende tang heet ook wel de vooroverbuiging.

2. Onderrug: draai

De Marichihouding kun je op verschillende manieren uitvoeren en is ook goed als je last hebt van je onderrug. Bij deze oefening draai je je bovenlichaam. Ga rechtop zitten met je benen naar voren. Zet je rechterbeen gebogen neer op de grond en zet je enkel zo dicht mogelijk bij je billen. Draai wanneer je uitademt je bovenlichaam naar rechts. Houd met je linkerarm je  rechterbeen vast en draai je hoofd zo ver mogelijk van de linkerkant af. Adem een paar keer diep in en uit en wissel daarna van kant.

3. Schouders: zittende twist

Wil je een stapje verder? Dan is de zittende twist iets voor jou. Ga weer rechtop zitten. Zet je rechterbeen over je linkerbeen neer. Zet je voet ongeveer ter hoogte van je linkerknie en blijf rechtop zitten met je billen stevig aan de grond. Wanneer je uitademt, draai je naar rechts en houd je je rechterarm achter je rug (wijs bijvoorbeeld naar je bil). Je linkarm leg je op de binnenkant van je linkerknie neer. Deze houding stimuleert de lever en de nieren, maar is ook goed als je je schouders wilt strekken.

Na de yoga: een douche + je huid borstelen

Goed na deze yoga-oefeningen: bortsel je huid. Dit stimuleert de bloedcirculatie en verwijdert dode huidcellen. Ga voordat je onder de douche staat met een borstel (het liefst een zachte met echte haren) over je huid en maak kleine rondjes. Sla gevoelige of geïrriteerde plekken over. Neem vervolgens een warme douche en wissel deze af met koud water. De wisseldouche geeft je huid nog eens een extra opkikker.