<-- NIET ACTIEF -->

Geen tijd voor stilstaan met deze workout: je combineert maar liefst drie sporten! Piloxing bestaat uit dansen, boksen én pilates. Drie heel verschillende soorten sporten. Dat is ook de bedoeling, want zo train je het hele lichaam. Plus: het blijft afwisselend. Hoe combineer je deze sporten? 9 voordelen, 6 tips en 3 oefeningen. Maak kennis met deze dans- en sportsensatie.

De fitnesstrend piloxing is overgewaaid uit Hollywood. Het leuke aan deze training is de afwisseling. Je doet van alles wat en daar wordt je lichaam ook blij van.

Voordelen

Dat je met deze training je conditie verbetert én calorieën verbrandt, mag duidelijk zijn. Maar wat maakt deze drie sporten samen zo goed?

  • Pilates voor de flexibiliteit en spieropbouw
  • Boksen voor de snelheid en behendigheid
  • Dansen voor de coördinatie, balans en het plezier

Sexy en vol power

De training – bedacht door Zweedse danseres en trainster Viveca Jensen – is gericht op vrouwen, maar mannen kunnen het natuurlijk ook doen. Het doel: dat vrouwen zich sexy en ‘powerful’ gaan voelen. De training heeft iets weg van interval: de ene keer gaat het heel snel en bij andere oefeningen doe je weer iets rustiger.

Houd hier rekening mee

  • Tijdens de training kun je gebruik maken van verzwaarde handschoenen voor een maximaal effect.
  • Schoenen kun je thuis laten, want je traint op blote voeten of op antislipsokken.
  • Doe het wanneer jij je het energiekst voelt, de training is best pittig.
  • Start rustig en ga dit niet vijf keer per week doen.
  • Geef kracht als je ‘slaat’ (bokst) door je hele lichaam te gebruiken en niet alleen je arm.
  • Strek je arm volledig uit, maar zet je elleboog niet op slot.

3 oefeningen

Boksende ballerina
Ga op je linkervoet staan met je knie een beetje gebogen en je rechterbeen zijwaarts met je tenen op de vloer. Buig vervolgens op heuphoogte 45 graden naar voren en spreid je armen op schouderhoogte. Til je rechterbeen zijwaarts op met gespitste tenen, zo hoog als je kunt. Breng daarna je rechterbeen terug in de beginpositie. Herhaal dit een minuut en wissel dan om.

Schaatsen en steken
Zet je voeten buiten de breedte van je schouders, buig je knieën een beetje en breng je vuisten naar je kin. Sla vervolgens naar rechts met je linkervuist. Je linkervoet draait naar achteren, je bovenlichaam draait naar rechts. Ga terug naar de startpositie, met beide vuisten naar boven stompen. Sla dan links met je rechtervuist. Je rechtervoet draait naar achteren, je bovenlichaam naar links. Herhaal dit een paar keer.

Zittend schoppen
Start op je handen en knieën. Plaats je rechter voorarm op de grond onder je rechterschouder. Doe hetzelfde met je linker voorarm. Kruis je linker been achter je rechterknie. Lift vervolgens je knie richting je schouder en ‘schop’ dan naar links.

Niet alleen piloxing helpt bij een strakker lichaam. Volgens Sonja kimpen gaat het om 10 principes.

De 10 principes voor een leven lang slank »