Veel hoofdpijn, slecht slapen, prikkelbaar: stress brengt allerlei klachten met zich mee. Een dag stressen is niet erg, maar langere stressvolle periodes wel. Hoe raak je die alledaagse stress kwijt? Vier tips op een rij, van je ademhaling tot aan je agenda, voor de beste ontspanning. Ontstressen kun je al in twee uur!

Je agenda zit helemaal vol, verplichtingen blijven maar komen. We leven een druk bestaan, wat vaak stress met zich meebrengt. Hierdoor kan je last hebben van hartkloppingen, verminderde weerstand of telkens een slechte nachtrust. “Als stress een structureel terugkomend probleem is, omdat het je werkethos of eigen leefstijl is, moet je dát aanpakken”, vertelt psycholoog Baer Jonkers van Fonds Psychische Gezondheid eerder aan gezondNU.nl. “Praat met je baas of stel je eigen doelen bij. Is het een gewoon drukke periode, dan kan een avond rustig aan doen al veel baat hebben. In twee uur of nog korter kun je al ontstressen.”

1. Plan een hele avond vrij

Door alle verplichtingen blijf je soms doorgaan, dus plan een avond in voor jezelf. Zet het met een dikke stift in de agenda: vrij! Deze avond is helemaal van jou, je kunt doen wat je zelf wilt. Een boek lezen, een voorstelling bezoeken; doe iets wat je blij maakt. Ja, de hele avond in een joggingbroek op de bank liggen mag ook.

2. Adem stress weg met deze oefeningen

Baer Jonkers: “Ademhalingsoefeningen helpen je snel in de ruststand te komen.” Hoe? Misschien sta je er niet zo bij stil, maar ademhaling is tijdens hectische tijden veel gejaagder. Vaak voeren we hierover geen controle uit. Hoe word je bewust van je ademteug? Stop een rietje in je mond, knijp je neus dicht en adem in en uit door het rietje. Als vanzelf ga je dieper en langzamer ademen.

3. Ontspan met een massage van essentiële oliën

Gun jezelf eens een massage bij een masseur, of vraag je partner. Is dat geen optie, dan kun je ook heel goed jezelf masseren. Dit kan bijvoorbeeld met een mengsel van amandel- of jojoba-olie met twee druppels essentiële olie zoals lavendel, mandarijn of petitgrain. Deze geuren werken ontspannend, maar kies wel een geur die je lekker vindt.

4. Doe iets wat niets te maken heeft met de stressfactor

Jonkers: “Dé manier om te ontstressen is iets te doen wat geen relatie heeft met de stressfactor.” Hoe? Reflecteer eerst op de situatie, waar zit de stressfactor en hoe kun je die vermijden. Krijg je bijvoorbeeld al hartkloppingen bij het idee dat er drie potten verf wachten om op de deurposten gesmeerd te worden, dan kun je beter even weg van huis gaan. En een film over gelukkige gezinnen vaagt alle gedachten over de ‘to-do-list’ op je werk weg.