Wie de lever goed verzorgt, krijgt er energie, een goed gewicht en een goed humeur voor terug. Daarom zeven tips voor een lever in harmonie. We maken het de lever soms erg moeilijk: we drinken alcohol, roken, slikken medicijnen en we krijgen via het drinkwater, luchtverontreiniging, voeding, cosmetica, diverse giftige stoffen binnen. Bovendien ervaren veel mensen stress en al die stresshormonen komen bij de lever terecht.

Dat gaat niet zonder slag of stoten. De verwerking al die ‘giftige’ stoffen kost de lever namelijk veel energie. Met deze zeven voedingtips ontlast je de lever op een simpele manier.

1. Uitwendig gif

We halen veel giftige stoffen uit de omgeving. Uitwendig gif, noemen we dat. We eten of drinken ze op, zonder dat de lever direct een signaal afgeeft dat het moeizaam gaat. Toch krijgt de lever veel te verduren, bijvoorbeeld als je alcohol drinkt. Door de alcohol neemt het lichaam minder voedingsstoffen op in de darmen. De darmflora raakt hierdoor verstoord. Het kost de lever veel energie en vitamine B om alcohol te verwerken. Uiteraard is af en toe een glas alcohol geen probleem. Als je echter te veel drinkt en dat regelmatig doet, kan er blijvende schade aan de lever ontstaan. Voor vrouwen wordt daarom maximaal twee glazen per dag aangeraden en voor mannen drie glazen per dag.

Voor cafeïne geldt hetzelfde. Cafeïne slurpt veel glutathion op, één van de krachtigste antioxidanten die er zijn. Ze helpen mee het lichaam te reinigen, maar door cafeïne raakt de voorraad van glutathion sneller op. Ook verbruikt cafeïne vitaminen B, magnesium en mangaan. Is cafeïnevrije koffie dan beter? Niet echt. Ook cafeïnevrije koffie bevat veel stoffen die niet gezond zijn voor de lever.

Ook je kookmanieren hebben invloed op de lever. Zo is koken, stomen, stoven, smoren en klaar maken in de oven beter voor de lever dan gebakken, geroosterd, gerookt en gefrituurd voedsel. Bij deze laatste vorm van bereidingswijzen komen de schadelijke stoffen vrije radicalen, PAK´s (Poly Aromatische Koolwaterstoffen), formaldehyde en acroleïne vrij. Deze stoffen vergroten de kans op kanker.

2. Bittere voeding

Bitterstoffen zijn gezond voor de lever, want ze activeren de afgifte van gal in de darmen. Via de gal brengt de lever de afvalstoffen in de darmen. Daarna worden ze door de darmen definitief afgevoerd. Een goede afgifte van gal in de darmen zorgt dus voor een gezonde stoelgang.

In welke voeding zitten bitterstoffen? Bijvoorbeeld in het vlies van graan, het velletje om de noot en de schil van groenten en fruit. Helaas gaan deze stoffen bij het fabriceren vaak verloren. Voor een goede portie bitterstoffen kun je ook uien, knoflook, citrusfruit, groene thee, verschillende koolsoorten, druiven, kersen en rozemarijn eten. Hier zitten stoffen in die de lever helpen bij het vangen van vrije radicalen en het verwijderen van giftige stoffen. Ook witlof, andijvie en grapefruit bevatten bitterstoffen, al is het aantal bitterstoffen in deze voeding in de loop der jaren gedaald. Dat komt aan de ene kant omdat bitter eten niet altijd in de smaak valt bij de consument. Aan de andere kant gaan bitterstoffen verloren door de intensieve landbouw. Jammer, want bitter in de mond maakt de lever gezond.

3. Vetten

De omega-3, 6 en 9 vetzuren in bijvoorbeeld lijnzaad, donkere bladgroenten, noten, peulvruchten, komkommer en olijfolie zorgen voor een gezonde lever. Maar ook kleine hoeveelheden verzadigd vet in de vorm van bijvoorbeeld roomboter of ongeraffineerde kokosolie houden de lever in balans.

4. Koolhydraten

Producten die zo min mogelijk zijn bewerkt zijn extra gezond voor de lever. Eet bijvoorbeeld fruit met schil, tomaat met vel, zilvervliesrijst en volkorenbrood en geen vruchtensappen en andere producten met veel bewerkte suikers en zoetmiddelen. Ga voor puur, dat zorgt voor een gezond portie koolhydraten die de lever goed kan gebruiken.

5. Energievreters

Koffie, zwarte thee, cola en andere cafeïnebevattende frisdranken, cacao en chocola zijn energievreters voor de lever. Ook de verwerking van azijn, scherpe kruiden en specerijen zoals kaneel, kerrie, kruidnagel, nootmuskaat, peper, vlees, koekkruiden (zoals in ontbijtkoek) en speculaaskruiden kost de lever veel moeite.

6. Heetwaterkuur

Wil je de lever eens flink reinigen? Neem dan een heetwaterkuur. Deze kuur verwijdert afvalstoffen snel, vergroot de energie en versterkt de spijsvertering. Het recept is simpel: kook ongeveer één liter koolzuurvrij bronwater twintig minuten op een laag pitje in een roestvrije pan. Voeg na de twintig minuten een blokje geraspte verse gemberwortel toe. Als je gember niet lekker vindt, kan het ook zonder. Schenk het water in een thermoskan. Zo kun je de hele dag dit warme water – kies een temperatuur die je aangenaam vindt – met kleine slokjes drinken. Het zuivert je lichaam op een natuurlijke en gezonde manier.

7. Rust

Slaap is erg belangrijk voor de lever. De lever rust in de nacht uit en laadt de accu op voor de volgende dag.

Bron: www.natuurdietisten.nl

Lees meer over gezonde voeding op Lekker Gezond »

Delen