Goed kunnen zien is belangrijk, zuinig zijn op je ogen dus ook. Toch herkent slechts drie procent van de Nederlanders de signalen die wijzen op een oogziekte. Negeer ‘onschuldige’ klachten nooit. Wees extra lief voor je ogen en houd ze gezond met deze tips.

In Nederland zijn meer dan 350.000 mensen slechtziend of blind. Veel mensen denken dat minder goed zien hoort bij het ouder worden, alleen is dit niet helemaal waar. Bij zeven op de tien gevallen kan slechtziend- of blindheid worden voorkomen. Hoe? Door de signalen op tijd te herkennen. Uit onderzoek van het Oogfonds blijkt dat slechts twintig procent daadwerkelijk met klachten naar een arts gaat. Een kwart denkt zelfs dat ‘het vanzelf weer beter wordt’.

Herken de klachten van een oogziekte

Neem je klachten altijd serieus. Zeker als je zicht in een korte tijd verandert. Dit kan duiden op een oogziekte. Andere belangrijke signalen zijn:

  • Niet goed meer kunnen lezen
  • Wazig zicht
  • Vlekken en flitsen zien
  • Rechte lijnen als ‘golven’ zien
  • Geen gezichten meer herkennen
  • Slecht zien als je ergens op focust, bijvoorbeeld de televisie of een boodschappenlijstje
  • Vaker struikelen en ergens tegenaan stoten

Of je nu wel of geen lenzen of bril draagt, het regelmatig laten controleren van je ogen is geen overbodige luxe. Zeker niet als je weet dat veel voorkomende oogaandoeningen als glaucoom geen vroege waarschuwingssignalen geven. Zelf kun je ook goed voor je ogen zorgen. We geven de belangrijkste tips.

6 tips voor gezonde ogen

1. Knipper vaker

Heb je snel last van je ogen als je langere tijd achter een (computer)scherm zit? Dat komt omdat je minder knippert met je ogen als je naar een scherm staart. Je ogen worden droger en lijken daardoor vermoeid. Dat effect wordt versterkt als je in een ruimte met airconditioning of vlak naast de verwarming zit. De oplossing is simpel: vaker knipperen en een bakje met water op de verwarming zetten.

2. Stel een leesbril niet uit

‘Een leesbril moet je zo lang mogelijk uitstellen, want je oogspieren worden er slapper van’. Dit heb je vast weleens gehoord. Het is een fabeltje. Slechter zien naarmate je ouder wordt, heeft namelijk niets te maken met je oogspieren, maar met het feit dat de lens van je ogen met de jaren stugger wordt. Dit verouderingsproces kun je niet beïnvloeden. Het advies van de oogarts? Bepaal zelf wanneer de klachten vervelender worden dan de bril op je neus. Je ogen worden er niet slechter van.

3. Bescherm je kijkers tegen de zon, ook in de winter

Het zal je misschien verbazen, maar het is niet bewezen dat de zon schadelijk kan zijn voor je ogen. Toch geven oogartsen het advies om bij felle zon een zonnebril te dragen. Ook in de winter. Uit recent onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat slijtage van het netvlies (ook wel maculadegeneratie genoemd) vaker voorkomt in landen waar de zon veel schijnt. Mogelijk is hier toch een verband. Neem daarom het zekere voor het onzeker.

4. Geef je ogen ook rust zonder te slapen

Trakteer je ogen gedurende een drukke dag eens een paar minuten totale rust. Sluit je ogen en leg je handen erover. Let op dat je geen druk uitoefent op de oogbal, maar probeer al het licht buiten te sluiten tot het letterlijk zwart voor je ogen is. Een heerlijk rustmomentje voor je ogen én je brein.

5. Pas op met make-up

Last van tranen, jeuk en roodheid? Een ontstoken oog is meestal onschuldig, maar wel vervelend. Je make-up zou zomaar eens de boosdoener kunnen zijn. Vooral vloeibare en oogmake-up in crèmevorm zijn gevoelig voor bacteriegroei. Vervang je make-up dus altijd en gebruik geen producten van anderen. Je gezicht aan het einde van de dag schoonmaken is een must. En mocht je wel een ontstoken oog hebben, laat de make-up dan voorlopig even in je toilettas.

6. Zet pompoen op het menu

Voedingsmiddelen die de bloedcirculatie bevorderen zijn goed voor ons hart, onze ogen en ons zicht. Vooral donkere bladgroenten als spinazie, groene kool en boerenkool dragen hieraan bij. Probeer ook voldoende vitamine A binnen te krijgen. Dit zijn in worteltjes, maar vergeet de pompoen niet. Boordevol bètacaroteen, dat het lichaam omzet in vitamine A. En dat is nu precies de vitamine die bijdraagt aan een goed zicht. Pompoensoepje dan maar?

Delen