<-- NIET ACTIEF -->

Zegt iemand ‘vitamine D’, dan is de kans groot dat het woord ‘zon’ ook valt. Die zonnestralen in de zomer (maar ook in de winter!) leveren ons namelijk een mooie portie. Wat weet jij over deze vitamine?

Vitamine D is een belangrijke vitamine voor ons lijf. Wist je dat die zelfs verkiezing voor supplement van het jaar 2021heeft gewonnen? Tijd om de feiten op een rij te zetten.

202115.plantina-incontent

Feit 1: Vitamine D zit niet alleen in de zon

Door de huid bloot te stellen aan zon, krijgt je lichaam een mooi portie binnen. Maar voordat je in de tuinstoel ploft: liggen bakken is geen goed plan. Bij blootstelling aan de zon komt ook UV-straling om de hoek zetten en die vergroten de kans op rimpels en huidkanker. Omdat vitamine D belangrijk is voor je gezondheid, is het verstandig om dagelijks van de buitenlucht te genieten én vette vis, volle zuivelproducten en ei toe te voegen aan je menu. Je lichaam neemt deze voedingsstof het beste op als er ook vet of olie bij zit.

Feit 2: Je hebt 10 microgram per dag nodig

Voor iedereen geldt een dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van 10 microgram vitamine D. Alleen mensen van boven de 70 moten 20 microgram per dag binnen krijgen. Om deze hoeveelheid binnen te krijgen, hoef je niet alles uit de kast te halen. Veel mensen krijgen voldoende van deze vitamine binnen via de zon en voeding.

Feit 3: Meer pigment, betekent slechtere opname van vitamine D

Sommige groepen hebben meer vitamine D nodig dan ze uit zonlicht en voeding kunnen halen. Het geldt voor kinderen tot 4 jaar, zwarte en bi-culturele mensen, zwangere vrouwen en mensen van 70 jaar en ouder. Ook mensen die gesluierd zijn, moeten extra slikken. Waarom het verschilt per huidskleur? Als je huid meer pigment heeft, gaat get opnemen van deze zonnige vitamine lastiger.

Feit 4: Je lichaam kan zelf vitamine D aanmaken

Vitamine D is een van de vitaminen die ons lichaam zelf kan aanmaken. Maar dat gebeurt niet zomaar, want het aanmaken van de vitamine gebeurt onder invloed van Uv-straling en zonlicht in de huid. Daarna wordt de vitamine opgeslagen in je huid.

Feit 5: Zestig procent van de Nederlanders heeft zelfs in de winter geen tekort

Meestal merk je niets van een tekort. Pas bij heel grote tekorten treedt spier- en botpijn op. Slik in ieder geval niet klakkeloos vitamine D ter preventie, maar alleen als een arts een tekort heeft vastgesteld of je tot een van de risicogroepen behoort, meldden deskundigen aan gezondNU. Vermoed je een tekort? Klop dan zeker aan bij de huisart.

Feit 6: Een overdosis door de zon is niet mogelijk

Om te voorkomen dat we verbranden smeren we ons in met zonnebrand. Maar wil je met al dat smeren ook een overdosis vitamine D voorkomen, dan stellen we je gerust. Een overdosis ligt niet op de loer.